christostriathlon

ΠΕΡΙ ΤΡΙΑΘΛΟΥ,ΚΟΛΥΜΒΗΣΗΣ, ΠΟΔΗΛΑΣΙΑΣ, ΤΡΕΞΙΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΟΤΙ ΑΛΛΟΥ ΑΠΟ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΑΠΟΨΗΣ ΜΟΥ ΚΙΝΕΙ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ

Ποδηλασία: Κανόνες ποδηλασίας σε γκρουπ

Έγραψα και περσι κάτι παρόμοιο στην αρχή της σεζον, μετά όμως τις ποδηλασίες που πήγαμε τις 2 τελευταίες Κυριακές πιστεύω καλό θα ήταν να φρεσκάρω τη μνήμη των πιο παλιών συναθλητών μας και να  επισημάνω κάποιους κανόνες ασφαλείας στους καινούργιους.

Παιδιά, πραγματικά είναι μεγάλη χαρά για μένα να βλέπω τόσο κόσμο μαζεμένο στις προπονήσεις μας, τόσο στο τρέξιμο όσο και στο ποδήλατο.

Υπαρχουν όμως κάποια  θέματα ασφάλειας όσο αφορά την ποδηλασία, και σαν προπονητής και οργανωτής νοιώθω υπεύθυνος να προλάβω τυχών δυσάρεστες καταστάσεις, όπως δυστυχώς είχαμε περσι.

Όσοι γνωρίζουν από ποδηλασία και ποδηλατικό γκρουπ, ξέρουν ότι για να λειτουργήσει σωστά και με ασφάλεια ένα γκρουπ, χρειάζονται:

α) Να ακολουθούνται κάποιοι βασικοί κανόνες, και

β) Τα άτομα που αποτελούν το γκρουπ να ποδηλατούν κάποιους μήνες μαζί. Με αυτό το τρόπο μαθαίνουν καλά το στυλ και τις αδυναμίες ο ένας του άλλου, και έτσι δημιουργείται η εμπιστοσύνη μεταξύ των μελών της ομάδας. Για παράδειγμα δεν μπορείς να έχεις εμπιστοσύνη και να είσαι ακριβώς πίσω από κάποιον ο οποίος σταματά ή στρίβει απότομα. Χαρακτηριστικό είναι ότι ακόμα και ένα καινούργιο άτομο να μπεί σε ένα γκρουπ ποδηλασίας το γκρουπ γίνεται ασταθές και νευρικό.

Τις δύο τελευταίες Κυριακές, υπήρχαν στιγμές που είμασταν ένα ασταθές, νευρικό, ανοργάνωτο γκρουπ. Είχαμε τριάδες, κάποτε τετράδες, προσπεράσματα τόσο από αριστερά όσο και από δεξιά, έλλειψη συγκέντρωσης στην οδήγηση κλπ.

Εγώ τα ξέρω και τα λέω αλλα δυστυχώς ακόμα και εγώ κάποιες φορές δεν τα εφαρμόζω.  Δεν βγάζω τον εαυτό μου έξω, αντιθέτως. Για παράδειγμα, αυτή τη Κυριακή σαν προπορευόμενος πέρασα 2 φορές με κόκκινο, αφού είδα ότι δεν υπήρχαν αυτοκίνητα, αλλά δεν υπολόγισα ότι μέχρι να περάσει όλο το γκρουπ θα εμφανιζόταν κάποιο.

Απολογούμαι για αυτό, ευχαριστώ τον Γιώργο που μου το επισήμανε.

Στόχος μου, αλλά και δικός σας, πρέπει να είναι να μην τα κάνουμε ξανά.

Ας δούμε λοιπόν κάποιους κανόνες τους οποίους ακολουθούσαμε μέχρι τώρα, και τους οποίους θα πρέπει να αρχίσουν όλα τα παιδιά να ακολουθούν. Βασικό για τα πιο κάτω είναι να μιλούν και να προειδοποιούν για τις προθέσεις τους. Αυτό μέχρι να συνηθίσουμε και να μας συνηθίσουν τα νέα παιδιά.

1. Διάταξη του γκρουπ – οδήγηση σε ζευγάρια.

Μπαίνουμε σε ζευγάρια και οδηγά κάθε ζευγάρι πίσω από το άλλο. Ο μπροστινός τροχός των αθλητών ενός ζευγαριού πρέπει να είναι ελαφρώς δεξιά ή αριστερά από τους πισινούς τροχούς των προπορευόμενων ζευγαριών, όπως φαίνεται στην φωτογραφία.group-ride-figure1 Προσοχή να μην μπαίνετε λίγο πιο μπροστά και ο μπροστινός σας τροχός να είναι δίπλα από τον πισινό τροχό του μπροστινού αθλητή (overlapping). Αυτό είναι μια από τις πιο συχνές αιτίες ατυχημάτων σε γκρουπ, αφού σε περίπτωση απότομης αλλαγής κατεύθυνσης του μπροστινού ποδηλάτη θα παρασύρει και τον τροχό σας, μαζί με εσάς και πιθανόν και κάποια άλλα άτομα από το γκρουπ (ντόμινο).

Στην σωστή και ασφαλή οδήγηση σε ζευγάρια θα επιμένουμε πολύ, αφού είναι από τις βασικές ικανότητες που πρέπει να έχει κάποιος για να μπορεί να είναι μέλος σε ένα ποδηλατικό γκρουπ. Σε κάθε ζευγάρι πρέπει οι δύο αθλητές να μένουν ακριβώς δίπλα ο ένας από τον άλλο, αλλιώς διαταράσσεται η ισορροπία όλης της ομάδας.

Δεν σημαίνει ότι το ζευγάρι το οποίο ξεκίνησε μαζί στην αρχή της προπόνησης θα παραμείνει μέχρι το τέλος, αφού εκτός των άλλων δεν έχουν όλοι σε ένα γκρουπ τις ίδιες αντοχές.

Όσο σιγά και αν πηγαίνει η ομάδα, και όσο και αν το θέμα της συζήτησης είναι ενδιαφέρον, τα κεφάλια μένουν πάντα μπροστά, και η συγκέντρωση στην οδηγήση πρέπει να είναι ο πρώτιστος στόχος. Κάθε ποδηλάτης πρέπει να παρακολουθά όχι μόνο τον μπροστινό του ποδηλάτη αλλά και τον αμέσως επόμενο, για τυχών αλλαγές πορείας ή εμπόδια στο δρόμο. Δεν είναι τυχαίο εξάλλου ότι, στη γλώσσα της επαγγελματικής ποδηλασίας, η ικανότητα να αποφεύγεις δυσάρεστες καταστάσεις οδηγώντας με 50 χιλιόμετρα την ώρα κολλημένος στον τροχό του μπροστινού σου ονομάζεται cat instinct.

Κάποιο αστείο που είπε ο ποδηλάτης από πίσω, κάποια διαφωνία κλπ. δεν θα πρέπει να είναι λόγος να γυρίσει κάποιος το κεφάλι του πίσω, ξεχνώντας ότι ο τροχός του είναι μόλις κάποια εκατοστά απόσταση από τον τροχό του μπροστινού του ποδηλάτη. Στροφή του κεφαλιού μπορεί ασυναίσθητα να φέρει και στροφή τιμονιού, με απρόβλεπτες εξελίξεις. Ακόμα το φέρω βαρέως ότι είχαμε δύο τέτοιες περιπτώσεις ατυχήματος στην ομάδα μας, (στην μια μάλιστα ο φταίκτης ήμουν εγώ) χωρίς ευτυχώς κάποιες σοβαρές παρενέργειες, τα οποία συμβήκαν στις πιο χαλαρές ποδηλασίες, και, ως συνήθως, εκεί που δεν το περίμενε κανείς.

2. Αλλαγή των ζευγαριών

group-ride-figure3Ανά τακτά χρονικά διαστήματα, το προπορευόμενο ζευγάρι, αφού πρώτα βεβαιωθεί ότι ο δρόμος είναι καθαρός από αυτοκίνητα, κάνει σινιάλο στους πίσω και «ανοίγει», πάει δηλαδή ο ένας αριστερά και ο άλλος δεξιά, όπως φαίνεται και στη φωτογραφία. Αυτό πρέπει να γίνει ελεγχόμενα και χωρίς απότομες κινήσεις. Απλά, αφού επαναλαμβάνω βεβαιωθούν οι προπορευόμενοι ποδηλάτες ότι δεν υπάρχουν αυτοκίνητα, και ότι ο τροχός του ποδηλάτου που ακολουθεί δεν είναι κολλημένος δίπλα από τον δικό τους, ανοίγουν και ελαττώνουν σταδιακά ταχύτητα, έτσι ώστε το υπόλοιπο γκρουπ να περάσει ανάμεσα τους.

Εδώ μπαίνει ένα θέμα, το οποίο προκαλεί σύγχυση αλλά πολλές φορές και εκνευρισμό στο υπόλοιπο γκρουπ. Αν κάποιοι δεν είναι σε θέση να οδηγήσουν, είτε επειδή είναι πολύ κουρασμένοι είτε επειδή δεν μπορούν να κρατήσουν σωστά και σταθερά τον ρυθμό, φροντίζουν να μην ανεβαίνουν σιγά-σιγά στην θέση του οδηγού. Συνήθως καθορίζονται από την αρχή ποιοί δεν θα οδηγήσουν καθόλου, πολλές φορές όμως φαίνεται και κατά τη διάρκεια της προπόνησης.

Αυτό που θα πρέπει να γίνει, είναι τα άτομα που δεν θα οδηγήσουν, όταν αρχίσουν οι αλλαγές των ζευγαριών και αρχίσουν οι προπορευόμενοι να έρχονται πίσω, να τους αφήνουν χώρο μπροστά τους και να μένουν οι ίδιοι πίσω. Με αυτό το τρόπο, ουσιαστικά δημιουργούνται δύο γκρουπ μέσα σε ένα: το γκρουπ των ζευγαριών που θα οδηγούν, και το γκρουπ των ζευγαριών που δεν οδηγούν και θα είναι μόνιμα από πίσω.

3. Κενά μεταξύ των ζευγαριών

Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να δημιουργούνται κενά μεταξύ των ζευγαριών. Μόλις αρχίσει να δημιουργείται κάποιο κενό, περίπου 10-15 μέτρων, πρέπει να καλύπτεται. Σε αυτή τη περίπτωση δεν γίνεται το πιο πάνω σενάριο, δηλαδή να «ανοίγει» το υπεύθυνο για το κενό ζευγάρι και να περνά το γκρουπ ανάμεσα τους. Αυτό γίνεται μόνο από τους πρώτους στο πρώτο γκρουπ. Σε αυτή τη περίπτωση οι πίσω ποδηλάτες, ένας-ένας αρχίζουν να προσπερνούν, πάντα ελεγχόμενα και πάντα από τα δεξιά (αυτό για εμάς στην Κύπρο που οδηγούμε σωστά, οι ελλαδίτες φίλοι το κάνουν αντίθετα, όπως και το οδήγημα τους). Δεν χρειάζεται να προσπεράσουν όλοι οι ποδηλάτες, περνούν απλά όσοι χρειάζονται για να γεμίσει το κενό που δημιουργήθηκε. Αυτή έιναι και μια από τις περιπτώσεις όπου αναγκαστικά αλλάζουν τα ζευγάρια μεταξύ τους.

Σε γρήγορες προπονήσεις drafting, όπου πλέον δεν μπαίνουμε ζευγάρια αλλά ένας-ένας, μια κακή εκτίμηση των δυνάμεων κάποιου ο οποίος επιμένει να μπαίνει με τους πιο δυνατούς, μπορεί να καταστρέψει την προπόνηση των συναθλητών του, αφού κατά πάσα πιθανότητα αυτός θα είναι η αιτία που θα δημιουργηθεί κενό και θα παγιδεύσει γρηγορότερους ποδηλάτες πίσω του με αποτέλεσμα να χάσουν και αυτοί μαζί του το πρώτο και γρηγορότερο γκρουπ.

4. Σε στενούς ή επικίνδυνους λόγω τροχαίας κίνησης δρόμους, αντι ζευγάρια, αφού συνεννοηθούμε μπαίνουμε ο ένας πίσω από τον άλλο ένας – ένας.

5. Η κίνηση του γκρουπ

Μπορεί να υπάρχει μπροστά μια λακούβα, ένα σκυλι, φώτα τροχαίας, μια μεγάλη πέτρα κλπ. Το μπροστινό ζευγάρι είναι τα μάτια και τα αυτιά του γκρουπ. Είναι σημαντικό είτε με υποδείξεις των χεριών είτε φωνάζοντας για το εμπόδιο να προειδοποιήσουν τους πίσω ποδηλάτες, αλλά ακόμα πιο σημαντικό η κίνηση αποφυγής του να μην γίνει απότομα αλλά σταδιακά. Αυτό είναι και το κλειδί για το πως πρέπει να κινείται ένα γκρουπ. Απότομα σταματήματα και στριψίματα είναι κλασσικές αιτίες εκνευρισμού ή ατυχήματος.

6. Φαγητά που απαιτούν να ανοικτεί συσκευασία όπως σάντουϊτς, μπάρες κλπ καταναλώνονται από τους αθλητές όταν βρεθούν στο πίσω μέρος του γκρουπ.

7. Αν δεν υπάρχει κάποιος ειδικός στόχος στην προπόνηση, όπως ανάβαση κάποιων ανηφόρων στο ρυθμό του καθενός ή γρήγορο drafting, δεν έχει νόημα κάποιος να φεύγει μπροστά από το γκρουπ. Εκλαμβάνεται σαν αχρείαστη επίδειξη δυνάμεων.

8. Φέρνετε μαζί σας τα απαραίτητα για τυχών επισκευή τρύπιων ελαστικών, αλλά και κινητό τηλέφωνο.

Ζητώ τη βοήθεια όλων να φτιάξουμε ένα όσο γίνεται πιο ασφαλές γκρουπ. Εμένα, μετά ειδικά το περσινό μας ατύχημα όπου κάποιος κυριολεκτικά θέρισε όλο το γκρουπ και έφυγε,  αυτός είναι ο πρώτιστος στόχος μου, και μετά οτιδήποτε άλλο που να αφορά απόδοση. Με 25-30  άτομα που μαζευόμαστε, δεν είναι δύσκολο να συμβεί κάτι απρόβλεπτο, και στο χέρι μας είναι να το προλάβουμε όσο γίνεται.

Μην περιμένετε μονο από μένα να κάνω παρατηρήσεις σε θέματα ασφάλειας και να γκρινιάζω. Και μεταξύ σας πρέπει να κάνετε παρατηρήσεις ο ένας στον άλλο, δεν τίθεται θέμα παρεξήγησης από κανένα σε τέτοια θέματα. Και αν είμαι εγώ αυτός που παρεκτρέπεται, περιμένω να με διορθώσετε και θα το εκτιμήσω πολύ, όπως καλή ώρα έκανε σήμερα ο φίλος μου ο Γιώργος.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: