christostriathlon

ΠΕΡΙ ΤΡΙΑΘΛΟΥ,ΚΟΛΥΜΒΗΣΗΣ, ΠΟΔΗΛΑΣΙΑΣ, ΤΡΕΞΙΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΟΤΙ ΑΛΛΟΥ ΑΠΟ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΑΠΟΨΗΣ ΜΟΥ ΚΙΝΕΙ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ

Ποδηλασία στο ανήφορο: Η σημασία των περιστροφών

Κάτι που αργά η γρήγορα θα συνειδητοποιήσει κάθε μέλος ποδηλατικής ομάδας, είναι ότι η πολύωρη ποδηλασία με παρέα είναι ότι πιο ωραίο, αλλά τα ανηφορικά κομμάτια της είναι ατομικά για τον καθένα.

Ποδηλάτες με καλύτερη φυσική κατάσταση ή τεχνική ανηφόρου, αν αναγκαστούν για κάποιο λόγο να πάνε πιό αργά στο ανήφορο από τον συνηθισμένο τους ρυθμό, τελικά θα τους κουράσει περισσότερο. Αντιθέτως, ποδηλάτες με χαμηλότερη ικανότητα στα ανήφορα, αν δοκιμάσουν να ακολουθήσουν τον ρυθμό σκαρφαλώματος γρηγορότερων αθλητών, γρήγορα θα νοιώσουν τις συνέπειες αυτής τους της προσπάθειας, οι οποίες μπορεί να είναι από απλά μείωση της ταχύτητας τους μέχρι και εμετοί στην άκρη του δρόμου, συνέπεια της υπερβολικης συσσώρευσης του γαλακτικού οξέως στο αίμα τους.

Τι χρειάζεται πράγματι κάποιος για να μπορεί να σκαρφαλώνει ικανοποιητικά τα ανήφορα και να μην φτάνει σε σημείο κάποιες φορές να πρέπει να κατέβει και να σπρώξει το ποδήλατο του;

1. Πρώτα από όλα, χαμηλή σχέση σωματικού βάρους και ύψους. Κάθε άθλημα έχει και τους ιδανικούς σωματότυπους. Για το Αμερικάνικο Ποδόσφαιρο, τη Σφαιροβολία και άλλα αθλήματα ρίψεων, οι αθλητές συνήθως είναι πάνω από 100 κιλά.

Οι επαγγελματικές ομάδες ποδηλασίας όμως προσλαμβάνουν ως επι το πλείστον λεπτούς (λιπόσαρκους κατ’ ακρίβειαν) ποδηλάτες. Στο Γύρο της Γαλλίας ο μέσος όρος ύψους των αθλητών είναι 1,79 ενώ του βάρους τους είναι 71 κιλά.

2. Καλύτερα να μένει ο αθλητής στη σέλα του όση περισσότερη ώρα γίνεται. Αν και πιό δυναμική, η ορθοπεταλιά στοιχίζει περίπου 10-12% περισσότερη κατανάλωση ενέργειας, αφού χρησιμοποιούνται περισσότερο οι κοιλιακοί και οι ραχιαίοι μύες.Επίσης, όταν ο ποδηλάτης κάνει ορθοπεταλιά τα ποδια ανγκάζονται να κουβαλουν περισσότερο βάρος, το άνω μέρος του σώματος, το οποίο αν καθόταν θα το κουβαλούσε η σέλλα. Στα μικρά ανήφορα δεν δημιουργείται ιδιαίτερο πρόβλημα στον αθλητή, αλλά στα μεγάλα συνεχόμενα η ορθοπεταλιά δεν ενδύκνεται. Φυσικά υπάρχουν εξαιρέσεις, όπως για παράδειγμα ο Αλμπέρτο Κοντατόρ.

3. Θέση του σώματος. Αν και στην ευθεία ή ιδανική και πιό αεροδυναμική θέση είναι χαμηλά στα τιμόνια, στα ανήφορα είναι ακριβώς το αντίθετο. Ο κορμός πρέπει να είναι “ανοικτός” και ψηλά για να μπορεί ο αθλητής να αναπνέει ανεμπόδιστα, τα χέρια χαλαρά στα τιμόνια, και να αποφεύγονται αχρείαστες κινήσεις πέρα-δώθε.

Περιστροφές το λεπτό

4. Ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δωθεί στον αριθμό περιστροφών το λεπτό, κατά τη διάρκεια της ανάβασης. Ιδανικός αριθμός για ανήφορα είναι μεταξύ 70-85 π/λ. Για παράδειγμα εμένα είναι 85  π/λ, δέκα περίπου λιγότερες από ότι στην ευθεία. Αν δοκιμάσω να ανέβω ανήφορο με χαμηλότερο αριθμό περιστροφών θα εξαντληθώ πολύ γρηγορότερα, αφού θα αλλάξει τελείως η τεχνική μου. Κάθε αθλητής πρέπει να βρεί τον ιδανικό αριθμό περιστροφών του για τα ανήφορα και να τον ακολουθει, ανεξαρτήτως από το τι κάνουν οι υπόλοιποι συναθλητές του.  Λιγότερες περιστροφές από 70:

α) βάζουν μεγάλη πίεση στα γόνατα, και

β) κάνουν τον αθλητή να “παλεύει” ουσιαστικά με κάθε πεταλιά, αφού δεν συνδέονται πλέον μεταξύ τους και είναι σαν να ξεκινά κάθε πεταλιά από το μηδέν.

Κάτι παρόμοιο δηλαδή με αυτό που συμβαίνει στην κολύμβηση, όπου το υπερβολικό γλίστρημα (overgliding) μεταξύ των χεριών δημιουργεί ένα νεκρό σημείο σε κάθε κύκλο χεριών, με αποτέλεσμα τη συνεχή αυξομείωση της ταχύτητας του κολυμβητή.

Στην περίπτωση της ποδηλασίας, η ιδανική τεχνική πεταλαρίσματος ως γνωστό, είναι να εξασκείται δύναμη σε όλο το εύρος του κύκλου και όχι μόνο προς τα κάτω.

Έμπειροι αθλητές δουλεύουν συνειδητά με ασκήσεις είτε έξω στο δρόμο είτε στο στατικό ποδήλατο τους τη τεχνική στο πεταλάρισμα τους. Μια εξαιρετική άσκηση είναι το πεταλάρισμα με ένα πόδι, η οποία δείχνει τις αδυναμίες κάθε αθλητή και τον αναγκάζει να βάζει δύναμη σε όλο το εύρος του κύκλου.

Η ποδηλασία στο ανήφορο, εκτος των άλλων είναι και κάτι σαν τεστ για κάθε ποδηλάτη για το αν δουλεύει σωστά την τεχνική πεταλαρίσματος του. Όσοι έχουν μάθει να «νοιώθουν» τη σωστή τεχνική, νοιώθουν ακόμα πιο έντονα αυτή την αίσθηση στο ανήφορο.  Εκεί, κάθε νεκρό σημείο στον κύκλο τιμωρείται με μείωση στην ταχύτητα, και περισσότερη προσπάθεια στην επόμενη πεταλιά. Αυτό εννοώ πιο πάνω λέγοντας ότι «δεν συνδέονται οι πεταλιές μεταξύ τους».

Είναι πολύ σημαντικό, κατά την αρχή της ανάβασης ενός ανήφορου, να μην ξεκινήσει κάποιος με όλη του τη δύναμη νομίζοντας ότι αυτό θα τον κάνει να ανεβεί πιο εύκολα, αλλά να αρχίσει με ένα σταθερό ρυθμό, βάζοντας την ταχύτητα που χρειάζεται για να μπορεί να ποδηλατά με τον προκαθορισμένο αριθμό περιστροφών.

Σταδιακά, αναλόγως του επιπέδου του αθλητή αλλά και της διάρκειας του ανηφόρου, θα υπάρξει ένα σημείο όπου ο ποδηλάτης θα έχει την πιο ελαφριά του ταχύτητα αλλά δεν θα μπορεί πλέον να κρατά τον ιδανικό αριθμό περιστροφών, και θα αναγκαστεί να ποδηλατά με πιο αργές περιστροφές.

Το σημείο αυτό είναι το όριο του όσο αφορά το καρδιοαναπνευστικό σύστημα, και πλέον αρχίζει να ανεβαίνει το ανήφορο καθαρά δυναμικά, αλλάζοντας την τεχνική του.

Αυτό είναι και το στοίχημα. Με αυτά τα σημεία τσακώνομαι χρόνια τώρα.  Στη περιοχή μου, στην επαρχία Λευκωσίας, έχουμε περίπου 6-7 τέτοια ανήφορα, με διαφορετικό βαθμό δυσκολίας, κλίσης και διάρκειας. Σε κάθε ένα ξέρω σε ποιό σημείο «χάνω τις περιστροφές μου», που τις χάνω όταν είμαι αγύμναστος και που όταν είμαι σε καλύτερη κατάσταση. Κάθε φορά που καταφέρνω να ανέβω ακόμα πιο ψηλά κρατώντας τις 80-85 περιστροφές είναι για μένα μια μικρή νίκη.

Αυτά τα σημεία είναι που κάνουν την ποδηλασία στο ανήφορο τόσο ενδιαφέρον αλλά και τόσο προκλητική.  Αν δεν ξέρετε ποιά είναι τα δικά σας στα ανήφορα της περιοχής σας, δείτε το σαν μια καινούργια πρόκληση.

Καλές ανηφόρες.Φοίβος Αλέξαντρος εργασία και χαρά

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: