christostriathlon

ΠΕΡΙ ΤΡΙΑΘΛΟΥ,ΚΟΛΥΜΒΗΣΗΣ, ΠΟΔΗΛΑΣΙΑΣ, ΤΡΕΞΙΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΟΤΙ ΑΛΛΟΥ ΑΠΟ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΑΠΟΨΗΣ ΜΟΥ ΚΙΝΕΙ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ

Δημητριακά Ολικής Άλεσης

Απο το Φοίβο Κοντεμενιώτη

Το μάθημα της Αρτοποιίας στη Σχολή Μαγειρικής ήταν από τα αγαπημένα μου, όχι γιατί είχα την ευκαιρία να δοκιμάσω εξαιρετικά ψωμιά, αλλά κυρίως γιατί πειραματίστηκα με διάφορα άλευρα και υλικά, καθώς και με διάφορες τεχνικές παρασκευής ψωμιών.

Όσοι από σας ζυμώνετε στο σπίτι, θα συμφωνήσετε πως το ζύμωμα είναι μια ξεχωριστή εμπειρία, γιατί η διαδικασία είναι «ζωντανή», λόγω της επίδρασης, που έχει η μαγιά στο ψωμί και το ψήσιμό του.  Αυτό φυσικά είναι άλλο θέμα, αλλά άρθρα, που αναφέρονται σε πρώτες ύλες, που αφορούν την αρτοποιία, μού είναι πάντοτε ενδιαφέροντα.

Αναπόφευκτα, το άρθρο της Χαριτωμένης Βόντα με τίτλο Δημητριακά Ολικής Άλεσης: Σύμμαχος για Καλή Υγεία, (Περιοδικό Light & Healthy, Εφημερίδα «Καθημερινή της Κυριακής» τεύχος 3, Δεκέμβριος 2013) μού τράβηξε την προσοχή, γιατί επισημαίνει τη σημασία, που έχουν οι τροφές αυτές στη διατροφή μας.

Τα τελευταία χρόνια η κατανάλωση λευκού ψωμιού έχει αντικατασταθεί από ψωμιά ολικής άλεσης, ενώ αρκετά άλλα δημητριακά της κατηγορίας αυτής έχουν μπει για καλά στη ζωή μας.  Αυτό οφείλεται στο γεγονός πως αρκετές μελέτες έχουν αναδείξει τη θρεπτική αξία των ψωμιών αυτών και έχουν περιθωριοποιήσει την αντίληψη πως η κατανάλωση τέτοιων τροφών οφειλόταν σε μια προσωρινή μόδα.

Τι είναι τα δημητριακά ολικής άλεσης;

Είναι μια κατηγορία τροφίμων, που περιλαμβάνει το ψωμί, το καστανό ρύζι, τα ζυμαρικά καθώς και τα δημητριακά πρωινού ολικής άλεσης. Δεν είναι τίποτε άλλο από αμυλούχες τροφές, που προέρχονται από το σιτάρι, τη βρώμη, τη σίκαλη και το κριθάρι. Κατά την άλεση ο φλοιός παραμένει στο τελικό προϊόν, όλα δηλαδή είναι αναποφλοίωτα.  Αυτό σημαίνει πως, σύμφωνα με τη Βόντα , τα τρόφιμα αυτά έχουν υποστεί μικρότερη επεξεργασία σε σχέση με τα αντίστοιχα προϊόντα από λευκά άλευρα.  Το φύτρο και το πίτουρο – τα εξωτερικά μέρη του καρπού – δεν αφαιρούνται καθιστώντας τα έτσι πιο θρεπτικά.  Δεν είναι τυχαίο που οι ειδικοί περί διατροφής συστήνουν να καταναλώνουμε τις μισές από τις μερίδες αμυλούχων τροφίμων, που τρώμε καθημερινά να προέρχονται από τρόφιμα ολικής άλεσης.

Πως όμως ωφελούν τον οργανισμό τα τρόφιμα αυτά και γιατί είναι τόσο σημαντικά στη διατροφή μας;

  1. Το πρώτο τους πλεονέκτημα αφορά το πεπτικό σύστημα και ιδιαίτερα την καλή και αποτελεσματική λειτουργία του εντέρου.
  2. Παρέχουν βιταμίνες του συμπλέγματος Β, δηλαδή τη Β2, Β3 και Β6, που συμμετέχουν σε μια σειρά μεταβολικών αντιδράσεων του οργανισμού, όπως  στον μεταβολισμό των υδατανθράκων, των πρωτεϊνών και των λιπών.  Ουσιαστικά, σύμφωνα με τη Βόντα, με τις βιταμίνες της σειράς Β «ενεργοποιείται» η λειτουργία του σώματος, ενώ συνάμα διαδραματίζουν ενεργό ρόλο στην καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος και του εγκεφάλου.
  3. Παρέχουν βιταμίνη Ε, που διατηρεί την καλή υγεία του δέρματος και συμβάλλει στην εύρυθμη λειτουργία του αναπαραγωγικού και καρδιαγγειακού συστήματος.
  4. Πολλά είδη δημητριακών πρωινού είναι εμπλουτισμένα με μέταλλα και ιχνοστοιχεία (ασβέστιο και σίδηρο). Η λήψη ασβεστίου ενισχύει τα οστά και τα δόντια, ενώ ο σίδηρος μεταφέρει το οξυγόνο σε όλους τους ιστούς του σώματος.  Το σίδηρο, ειδικά για όσους έχουν μια κάποια ηλικία, συμβάλλει στην καλή μνήμη και μεταφέρει οξυγόνο στον εγκέφαλό μας.
  5. Γνωστός είναι ο ρόλος των υδατανθράκων στον οργανισμό.  Ως βασική καύσιμη ύλη, παρέχουν ενέργεια στον εγκέφαλο, για αυτό αποτελούν ιδανική επιλογή ιδιαίτερα για πρωινό ή πριν από έντονη άσκηση.
  6. Οι φυτικές ίνες συνδέονται άμεσα με τις τροφές ολικής άλεσης, γιατί, όπως προαναφέρθηκε συμβάλλουν στην καλή λειτουργία του εντέρου και την αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας.  Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι η κατανάλωση φυτικών ινών δίνει την αίσθηση του κορεσμού και ενδεχομένως, σύμφωνα με την αρθρογράφο, συμβάλλει στον καλύτερο έλεγχο του σωματικού βάρους, στην καλύτερη ρύθμιση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα και στη μείωση της χοληστερόλης.

Αρκετές μελέτες έχουν γίνει, για να διερευνήσουν το ρόλο των δημητριακών πρωινού ως τροφίμου σε διάφορους τομείς της υγείας.  Συγκεκριμένα, έχει διαφανεί πως η συχνή κατανάλωσή τους μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο στεφανιαίων καρδιακών παθήσεων μέχρι και κατά 30%.

Πώς συγκρίνονται τα δημητριακά ολικής άλεσης με τα απλά δημητριακά;

Πρώτιστα υπερέχουν σε βιταμίνες, ιχνοστοιχεία και φυτικές ίνες, ενώ, λόγω του ότι έχουν χαμηλότερο γλυκαιμικό δείκτη και φορτίο ανά μερίδα, συστήνονται στο διαιτολόγιο των διαβητικών.

Είναι σημαντικό να αναφερθεί πως η κατανάλωση δημητριακών ολικής άλεσης πρέπει να συνοδεύεται από πολύ νερό, γιατί οι αδιάλυτες φυτικές ίνες, που περιέχουν, απορροφούν σημαντικές ποσότητες νερού στο έντερο, διογκώνονται και διευκολύνουν έτσι το έντερο να λειτουργήσει πιο αποτελεσματικά.  Συνεπώς, αν το σώμα μας δεν έχει νερό να ολοκληρώσει τη διαδικασία αυτή, οι φυτικές ίνες «κολλούν» στο έντερο, με αποτέλεσμα από σύμμαχο κατά της δυσκοιλιότητας να μετατρέπονται σε εχθρό.

Συμπερασματικά, οι τροφές ολικής άλεσης αποτελούν μια ξεχωριστή επιλογή με πολλά οφέλη για τον οργανισμό μας.δημητριακα ολικης αλεσεως

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: