christostriathlon

ΠΕΡΙ ΤΡΙΑΘΛΟΥ,ΚΟΛΥΜΒΗΣΗΣ, ΠΟΔΗΛΑΣΙΑΣ, ΤΡΕΞΙΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΟΤΙ ΑΛΛΟΥ ΑΠΟ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΑΠΟΨΗΣ ΜΟΥ ΚΙΝΕΙ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ

Υπάρχει υγιεινό ψωμί;

Του Φοίβου Κοντεμενιώτη

Καιρό είχα να φιλοξενήσω άρθρο του μάγειρα μας Φοίβου. Τελείωσε το μεταπτυχιακό του πρόσφατα (συγχαρητήρια φίλε) και τώρα πλέον είναι έτοιμος να επανέλθει δυναμικά.4,5(16)

Το ψωμί αναμφισβήτητα θεωρείται βασικό είδος τροφής με ιδιαίτερη θρεπτική αξία.  Επειδή είναι αναπόσπαστο μέρος της Μεσογειακής διατροφής, πολύς λόγος γίνεται για το είδος του ψωμιού, που πρέπει να καταναλώνουμε, λόγω της μεγάλης ποικιλίας ψωμιών που προσφέρονται στην αγορά.

Συνήθως το ψωμί φτιάχνεται από αλεύρι σίτου και νερό αναμεμειγμένο με μαγιά. Επιπρόσθετα, το αλάτι, το γάλα, τα αυγά, τα μπαχαρικά, τα φρούτα, η ζάχαρη, τα λαχανικά, οι ξηροί καρποί ή σπόροι όπως της παπαρούνας αποτελούν υλικά, που χρησιμοποιούνται ευρέως. Η ζύμη αφήνεται να φουσκώσει και ψήνεται μετά στο φούρνο. Κατά τη ζύμωση, οι μύκητες της μαγιάς προκαλούν διάσπαση του αμύλου σε μικρότερα μόρια, με αποτέλεσμα την παραγωγή διοξειδίου του άνθρακος στην οποία οφείλεται και το φούσκωμά του.  Η παρασκευή ψωμιού θεωρείται επιστήμη, με την τεχνολογία να παίζει σημαντικό ρόλο στην παραγωγή του αλευριού.

Ως καταναλωτές έχουμε τη δυνατότητα να διαλέξουμε από μια μεγάλη ποικιλία ψωμιών όπου το καθένα διαφέρει ανάλογα με το είδος του αλεύρου, που χρησιμοποιείται για την παρασκευή του.

Λευκό ψωμί: Γίνεται από αλεύρι, που περιέχει μόνο τον κεντρικό πυρήνα των σιτηρών (ενδοσπέρμιο). Βρίσκεται στο στόχαστρο όσον αφορά τη θρεπτικότητά του, κυρίως γιατί δεν περιέχει τις φυτικές ίνες που περιέχει το ψωμί ολικής αλέσεως καθώς επίσης και για τη μεγάλη περιεκτικότητα γλουτένης – φυσική πρωτεΐνη σε πολλά δημητριακά, όπως το σιτάρι, το κριθάρι, τη σίκαλη και τη βρώμη – η οποία ωστόσο δημιουργεί προβλήματα σε αρκετούς ανθρώπους.

Μαύρο ψωμί: Παρασκευάζεται από αλεύρι που προέρχεται από το ενδοσπέρμιο (τη καρδιά του σιταριού) και από το πίτουρο, δηλαδή τη φλούδα. Μπορεί επίσης να σχετίζεται με το άσπρο ψωμί με προσθήκη χρωστικών (καραμέλα), για να πάρει καφέ χρώμα.

Ψωμί ολικής αλέσεως: Περιέχει το σύνολο του κόκκου του σιταριού και θεωρείται ως το ψωμί με την περισσότερη θρεπτική αξία.

Πολύσπορο ψωμί: Πρόκειται για υψηλής θρεπτικής αξίας ψωμί, πλούσιο σε φυτικές ίνες, βιταμίνες, αμινοξέα και θρεπτικά συστατικά. Παρασκευάζεται από διάφορα είδη δημητριακών, όπως σιτάρι, σίκαλη, κριθάρι, βρώμη, καλαμπόκι, σπόρους παπαρούνας και ηλιόσπορου.  Δυστυχώς αρκετά από τα ψωμιά, που συναντούμε στα αρτοποιεία, παρασκευάζονται με μείγματα, που πολλές φορές περιέχουν συντηρητικά, χρωστικές ουσίες και ζάχαρη.

Καλαμποκόψωμο (cornbread): Παρόλο που δεν είναι δημοφιλές στην Κύπρο, παρασκευάζεται από αλεύρι καλαμποκιού, το οποίο παράγεται από την άλεση του αραβοσίτου, έχει έντονο κίτρινο χρώμα, απαλή υφή και νόστιμη γεύση.

Ψωμί σίκαλεως (ryebread): Γίνεται από αλεύρι σικάλεως, το οποίο έχει υψηλότερη περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες από πολλούς άλλους κοινούς τύπους ψωμιού. Μπορεί να έχει ανοιχτό ή σκούρο χρώμα, ανάλογα με την προσθήκη χρωστικών και με τον τύπο του αλεύρου που χρησιμοποιείται.

Χωριάτικο ψωμί:  Πολύ δημοφιλές στην Κύπρο και παρασκευάζεται από αλεύρι, το οποίο παράγεται από σκληρό σιτάρι, έχει χρυσοκίτρινο χρώμα και χαρακτηριστική οσμή.

Ανεξάρτητα από το είδος του ψωμιού που θα καταναλώσουμε είναι σημαντικό να αναζητήσουμε το πιο «υγιεινό» ψωμί λαμβάνοντας υπόψη τα ακόλουθα:

Αν τρώμε ψωμί ολικής αλέσεως, πρέπει να βεβαιωθούμε πως περιέχει όλον τον καρπό του σιταριού. Έχει περισσότερες φυτικές ίνες και ένα από τα πλεονεκτήματά του είναι ότι μας δίνει την αίσθηση του κορεσμού πολύ πιο σύντομα από ό,τι το άσπρο ψωμί.  Στην ετικέτα πρέπει να αναγράφεται πως έχει χρησιμοποιηθεί ολόκληρος ο κόκκος του σιταριού.

Σημαντικό σημείο στην ετικέτα του ψωμιού αποτελεί και η ποσότητα σε πρωτεΐνη, που περιέχει το ψωμί .  Δύο με τρία γραμμάρια πρωτεΐνης σε κάθε φέτα θεωρείται ικανοποιητική. Οι πρωτεΐνες είναι βασικές ουσίες, που χρειάζεται το σώμα για την ανάπτυξη και την αποκατάσταση των κατεστραμμένων κυττάρων. Βοηθούν στην πέψη και στην παραγωγή αντισωμάτων που καταπολεμούν τις λοιμώξεις.

Οι φυτικές ίνες είναι πολύ σημαντικές, για αυτό συνίσταται κάθε φέτα να περιέχει 2-3 γραμμάρια από αυτές.  Οι φυτικές ίνες μάς δίνουν την αίσθηση πως το στομάχι μάς είναι γεμάτο.  Βοηθούν στη σωστή λειτουργία των εντέρων, μειώνουν τη χοληστερόλη και ελέγχουν το σάκχαρο στο αίμα.

Η περιβόητη ζάχαρη είναι παρούσα σε πολλά ψωμιά.  Παρόλο που η μαγιά χρειάζεται λίγη ζάχαρη για να ενεργοποιηθεί δεν υπάρχει λόγος να υπάρχει ζάχαρη στο καθημερινό μας ψωμί.  Διαβάζουμε την ετικέτα και αποφεύγουμε ψωμιά, που περιέχουν ζάχαρη. Το ψωμί τύπου σλάις (slice) έχει την πιο υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη και για αυτό πρέπει να αποφεύγεται.

Τα τελευταία χρόνια έχουν παρουσιαστεί ψωμιά χωρίς γλουτένη, που εξυπηρετούν εκείνους, που παρουσιάζουν δυσανεξία στη γλουτένη.

Τέλος τα βιολογικά ψωμιά είναι αυτά, που θεωρούνται πιο υγιεινά. Τα βιολογικά προϊόντα είναι το αποτέλεσμα της καλλιέργειας της γης χωρίς χημικά λιπάσματα, παρασιτοκτόνα και φυτοφάρμακα. Η καταπολέμηση των ασθενειών των φυτών, καθώς και η λίπανση του εδάφους, γίνονται με φυσικές μεθόδους και οργανικά εφόδια.

Υπάρχει υγιεινό ψωμί;  Ανάλογα με τις προτιμήσεις μας και τη δίαιτα, που ακολουθούμε, είναι σημαντικό να εντοπίσουμε όχι μόνο τι μας αρέσει αλλά να προσέξουμε να αποφεύγουμε κυρίως τη ζάχαρη καθώς και τα ποικίλα συντηρητικά, που προστίθενται στα διάφορα ψωμιά.  Αν είμαστε σε θέση να παρασκευάζουμε σπιτικό ψωμί με τις δικές μας προδιαγραφές, σίγουρα θα έχουμε περισσότερο έλεγχο στο τι σερβίρουμε στο τραπέζι μας.

Πηγή: https://learni.st/users/emily.dingmann.7/boards/40487-how-to-pick-the-healthiest-bread

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: