christostriathlon

ΠΕΡΙ ΤΡΙΑΘΛΟΥ,ΚΟΛΥΜΒΗΣΗΣ, ΠΟΔΗΛΑΣΙΑΣ, ΤΡΕΞΙΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΟΤΙ ΑΛΛΟΥ ΑΠΟ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΑΠΟΨΗΣ ΜΟΥ ΚΙΝΕΙ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ

ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΤ ΑΛΗΘΕΙΑ «ΦΑΓΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΗΓΟΡΙΑΣ»;

ΤΗΣ ΕΛΕΝΑΣ ΤΡΟΥΛΛΙΔΟΥ, Κλινική Διαιτολόγος- Διατροφολόγος με ειδίκευση στην Νοσογόνο Παχυσαρκία (BSc (Hons.), MSc (Hons.)) elenatroullidou@hotmail.com τηλ. 22333524

eating 7

Πόσες φορές δεν έχουμε «ξεσπάσει» στο φαγητό επειδή είμαστε στεναχωρημένοι ή στρεσαρισμένοι; Υπάρχουν συγκεκριμένες τροφές, οι οποίες είναι συνδεδεμένες με τη χαλάρωση και αποτελούν την άμεση και αυθόρμητη λύση και παρηγοριά για την κούραση, τα καθημερινά προβλήματα, την απογοήτευση.

Οι κλινικοί ψυχολόγοι αναγνωρίζουν ότι το υποσυνείδητο παίζει καθοριστικό ρόλο, καθώς τις «δύσκολες» μέρες αναζητούμε τρόφιμα που παραπέμπουν σε ευτυχισμένες παιδικές αναμνήσεις, σχετικές με αγαπημένα πρόσωπα.

Σε περιόδους απογοήτευσης, ανασφάλειας και έντονης μελαγχολίας παρατηρούνται αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές. Έτσι το άτομο αποκτά συνήθειες όπως κάπνισμα, κατανάλωση υπερβολικής ποσότητας αλκοόλ, που δυσχαιρένουν την υγεία του και κάνει λανθασμένες διατροφικές επιλογές οι οποίες οδηγούν σε αύξηση ή σε απώλεια βάρους. Η έλλειψη αυτοπεποίθησης και η κατάθλιψη είναι ψυχικές καταστάσεις που οδηγούν σε έξαρση των διατροφικών διαταραχών: νευρική ανορεξία, βουλιμία.

Όταν το άτομο αισθάνεται έντονη στεναχώρια και στρες, τα επίπεδα της ορμόνης σεροτονίνης μειώνονται και το άτομο αναζητά τρόφιμα τα οποια αυξάνουν την έκκρισή της. Έτσι υπάρχει έντονη επιθυμία για μακαρόνια, πατάτες, σοκολάτα, κέικ, πίτσα, που επιστημονικά πλέον μας ανεβάζουν τη διάθεση.

Σύμφωνα με φινλανδική μελέτη, παρηγοριά στο φαγητό φαίνεται πως αναζητούν οι γυναίκες ηλικίας από 30 ως 55 ετών, σε περιόδους στρες και επαγγελματικής εξουθένωσης. Η μελέτη διαπιστώνει ότι οι γυναίκες εκείνες που ανέφεραν ότι νιώθουν επαγγελματικά εξουθενωμένες είναι πιθανότερο να καταφεύγουν στο πολύ φαγητό όταν έχουν άγχος ή είναι πεσμένες ψυχολογικά αντί απλώς να τρώνε όσο πεινούν. Ήταν δηλαδή πιο επιρρεπείς στο να τρώνε «ακατάσχετα», έχοντας την αίσθηση της ανικανοποίητης πείνας.

Μακαρόνια για καλή διάθεση

Η μελαγχολία του χειμώνα είναι πολύ πιθανό να μας ωθήσει στην κατανάλωση ενός πλούσιου πιάτου ζυμαρικών το οποίο ασυνείδητα ανεβάζει τη ψυχολογία μας. Ο μηχανισμός δράσης των ζυμαρικών εξηγείται επιστημονικά: η κατανάλωση υδατανθράκων προωθεί την ευκολότερη σύνθεση μέσω σεροτονίνης. Ο νευροδιαβιβαστής αυτός, ελέγχει τη διάθεση στον εγκέφαλο δρώντας σαν αντικαταθλιπτικό. Ουσιαστικά αυξανεται το σάκχαρο στο αίμα που προκαλεί την έκκριση ινσουλίνης από το πάγκρεας. Η ινσουλίνη με την σειρά της, προκαλεί πρόσληψη πολλών αμινοξέων (όχι όμως και τρυπτοφάνης) από τους ιστούς, όπως είναι οι μύες. Έτσι στο αίμα αυξάνεται η αναλογία της τρυπτοφάνης που τελικά οδηγεί στη παραγωγή της σεροτονίνης

Σοκολάτα…το φάρμακο κατά της μελαγχολίας

Από το βασίλειο των τροφών που προκαλούν τη μεγαλύτερη ευχαρίστηση, την πρώτη θέση κατέχει αδιαμφισβήτητα η σοκολάτα. Μετά από τη κατανάλωση της πλούσιας σε υδατάνθρακες σοκολάτας γάλακτος, αυξάνεται η σύνθεση της σεροτονίνης, της χημικής ουσίας που μας ηρεμεί.Επίσης, η μαύρη σοκολάτα ενισχύει το αίσθημα ευφορίας. Είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικές ουσίες αλλά και σε τρυπτοφάνη, ενώ εμπεριέχει σημαντικές ποσότητες σεληνίου και μαγνησίου, που θεωρούνται ότι ενισχύουν θετικά την ψυχολογία.

Ξηροί καρποί για ηρεμία

Oι ξηροί καρποί είναι πλούσιοι σε μαγνήσιο, το οποίο χαλαρώνει το νευρικό σύστημα, μειώνοντας την διέγερση από την ενεργοποίηση ερεθισμάτων στον εγκέφαλο. Έρευνες μάλιστα δείχνουν ότι με την ηλικία μειώνεται η περιεκτικότητα διάφορων οργάνων του σώματος σε μαγνήσιο. Επίσης το άγχος έχει αποδειχτεί ότι αυξάνει τις ανάγκες του οργανισμού για το συγκεκριμένο μέταλλο, με αποτέλεσμα να παρατηρείται συχνά έλλειψή του εμποδίζοντας και το μυϊκό σύστημα να χαλαρώσει, με αποτέλεσμα να νιώθουμε σφιγμένοι.

Μπανάνα για ευεξία

Η μπανάνα, μέσω της υψηλής συγκέντρωσης σε φυτικές ίνες βοηθά ιδιαιτέρως στην καλή γαστρεντερική λειτουργία και στη σωστή πέψη, ενώ προκαλεί κορεσμό όταν συμπεριλαμβάνεται σε κάποιο γεύμα. Η μπανάνα περιέχει και σάκχαρα τα οποία μεταβολίζονται πολύ γρήγορα παρέχοντας άμεση πηγή ενέργειας στον οργανισμό αυξάνοντας τη συγκέντρωση γλυκόζης στο αίμα και προσφέρουν γρήγορα αίσθημα ευεξίας. Είναι πηγή βιταμίνης B6 που συμμετέχει στη σύνθεση των αντισωμάτων του ανοσοποιητικού μας συστήματος, στη σύνθεση των ερυθροκυττάρων, στον πρωτεϊνικό μεταβολισμό και στην καλή λειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος.

πό την άλλη….σε περιόδους ευτυχίας και χαράς, η σεροτονίνη είναι στα φυσιολογικά της επίπεδα, επομένως ο οργανισμός δεν αποζητά στιγμιαίες απολαύσεις. Έτσι η ανάγκη για την κατανάλωση υπερβολικής ποσότητας σοκολάτας, ξηρών καρπών και αλμυρών σνακ είναι μειωμένη.

Καταλήγωντας, βλέπουμε πόσο στενά συνδέεται η ψυχολογία και τα συναισθηματα μας με τον τρόπο διατροφής και τις επιλογές μας. Θεωρείται φυσιολογικό να έχουμε εναλλαγές συναισθημάτων και διατροφικών προτιμήσεων ή ακόμα και βουλιμικά επεισόδια σε κάποια φάση της ζωής μας. Παρόλα αυτά, όταν μια κατάσταση παρατείνεται, τότε χρειάζεται να αλλάξει ο τρόπος διατροφής.

Εναλλακτικά comfort food

Για γευστικά σνακ που θα σας ανεβάσουν τη διάθεση και δεν θα σας γεμίσουν με τύψεις αργότερα, δοκιμάστε να αναμείξετε ένα γιαουρτάκι με χαμηλά λιπαρά μαζί με λίγο μέλι, καρύδια και λίγη τριμμένη μαύρη σοκολάτα.

Το γιαούρτι μπορεί να συμβάλει στην απώλεια βάρους, λίπους και ιδιαίτερα του κοιλιακού που απειλεί πιο πολύ την υγεία. Εξαιτίας του ασβεστίου προκαλεί αύξηση χρήσης των λιπών από τα κύτταρα και μείωση σύνθεσης νέου λίπους. Χαμηλό ασβέστιο στον οργανισμό μπορεί να ευνοεί την ανάπτυξη περισσότερων και μεγαλύτερων λιπωδών κυττάρων.

Τα καρύδια είναι πλούσια πηγή  ωμέγα-3 απαραίτητων λιπαρών οξέων, που συνδέονται άμεσα με την εγκεφαλική λειτουργία. Μπορούν να βελτιώσουν την πνευματική υγεία βοηθώντας στην μόνωση των νευρικών κυττάρων στον εγκέφαλο, επιτρέποντας έτσι τα νευρικά κύτταρα να επικοινωνούν το ένα με το άλλο. Άτομα τα οποία δεν προσλαμβάνουν επαρκείς ποσότητες ωμέγα 3 μπορεί να υποφέρουν από κατάθλιψη, διατροφικές διαταραχές.

Η καθημερινή μικρή κατανάλωση μελιού βοηθά στην διατήρηση σταθερών τιμών γλυκόζης στο αίμα. Τα αντιοξειδωτικά και κάποια άλλα συστατικά που περιέχονται στο μέλι φαίνεται επίσης να έχουν αντιβακτηριδιακή δράση. Γενικά το μέλι έχει σημαντικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τη ζάχαρη και οφείλουμε να το εισάγουμε στη διατροφή μας σαν υποκατάστατο αυτής.

Η μαύρη σοκολάτα, είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικές ουσίες και σε τρυπτοφάνη, που μεταβολίζεται σε σεροτονίνη (ορμόνη η οποία συνδέεται με τη βελτίωση της διάθεσης). Περιέχει, επίσης, σημαντικές ποσότητες σεληνίου και μαγνησίου, που ενισχύουν την καλή διάθεση.

Super foods –   Υπερ-τροφές!!

Σολομός

Πλούσιος στα πολύτιμα και απαραίτητα ω-3 λιπαρά οξέα αποτελεί φυσική πηγή θρεπτικών ουσιών, ιδιαίτερα βιταμινών του συμπλέγματος Β που σχετίζονται με τα σκαμπανεβάσματα στη διάθεση καθως και σελήνιο και φώσφορο. Είναι μια τροφή με υψηλή θρεπτική αξία και αντιφλεγμονώδεις δράσεις τα οποία μειώνουν την κακή χοληστερόλη και δρα κατά της εκδήλωσης εγκεφαλικών επεισοδίων και αρρυθμίας. Επιπλέον η συχνή κατανάλωση σολομού Συν τοις άλλοις, συνδράμουν στην ελάττωση της κατάθλιψης, των προβλημάτων όρασης, της ψωρίασης, της νόσου Alzheimer, των αρθριτικών και της οστεοπόρωσης, συμβάλλοντας παράλληλα στην επανάκτηση της μνήμης και της αύξησης της αντοχής στο αλκοόλ, εξαιτίας της ακετυλοχολίνης που περιέχουν. Τα ω-3 λιπαρά οξέα συντελούν στη βελτίωση της διάθεσης και τη μείωση του άγχους, ιδιαίτερα χρήσιμη δράση στο σύγχρονο τρόπο ζωής.

Σπιρουλίνα

H σπιρουλίνα είναι ένα κυανοπράσινο μικροφύκος που αποτελούσε βασικό συστατικό της διατροφής των Aζτέκων στο Μεξικό, ενώ σήμερα συνιστά συμπληρωματικό συστατικό της Ιαπωνικής κουζίνας και προσλαμβάνεται και από συμπληρώματα διατροφής. Περιέχει 50-70% πρωτεΐνη, 5-7% λιπίδια και 15-25% σάκχαρα, γι΄αυτό το λόγο είναι και διατροφικά πλήρης. Περιέχει πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας ανάλογης με αυτή του κρέατος γι’ αυτό και μπορεί να χρησιμοποιηθεί από αθλητές που επιδιώκουν αύξηση μυικού ιστού. Επίσης περιέχει σημαντικές ποσότητες βιταμίνης Α, Β1, Β12, Β3 και Β6. Τα ιχνοστοιχεία που περιέχονται στη σπιρουλίνα είναι κυρίως το ασβέστιο, το μαγγάνιο, ο φώσφορος, το ιώδιο, το χλώριο και ο χαλκός. Νέες έρευνες καταδεικνύουν αντικαρκινικές ιδιότητες στη σπιρουλίνα , ενισχυτική δράση για το ανοσοποιητικό, αντιγηραντική δράση και γενικότερη αναζωογονητική επίδραση στον οργανισμό.

Καρύδα

Στο παρελθόν υπήρχαν διφορούμενες απόψεις σχετικα με την περιεκτικότητά της σε λίπος, όμως, σύμφωνα με νέες έρευνες, βρέθηκε ότι υπάρχουν σημαντικά οφέλη για την υγεία του ανθρώπου με την κατανάλωσή της. Ειδικοί αναφέρουν ότι το νερό του κοκοφοίνικα είναι σαν φυσικό ενεργειακό ποτό. Οι ηλεκτρολύτες που περιέχει, βοηθούν το σώμα να το απορροφήσει καλύτερα. Στην πραγματικότητα, αποτελεί εξαιρετική ενυδάτωση για τον οργανισμο. Οταν οι καρύδες ωριμάσουν, αποκτούν ένα σκληρό και τριχωτό κέλυφος και περιλαμβάνουν το γάλα που περιέχει έλαια, λίπη και πρωτεΐνες. Τα λίπη και έλαια που περιέχει αποτελούνται από μεσαίας αλύσου λιπαρα οξέα. Αυτά περιέχουν 6 έως 10 άνθρακες και έχουν αποκτήσει ερευνητικό ενδιαφέρον καθώς απορροφούνται ταχύτατα από το λεπτό έντερο, μεταφέρονται και μεταβολίζονται κατευθείαν στο ήπαρ και αποτελούν μία πιο άμεση πηγή ενέργειας. Με βάση αυτά τα χαρακτηριστικά τους, ενδεχομένως η πρόσληψή τους ως γεύμα πριν από την άσκηση ή η χορήγησή τους κατά τη διάρκεια της άσκησης να μπορούσε να αυξήσει τη διαθεσιμότητα των λιπαρών οξέων και να συνέβαλλε στην εξοικονόμηση του μυϊκού γλυκογόνου.

Μια ισορροπημένη διατροφή, με επάρκεια σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία, συμβάλει στην διατήρηση ενος υγειούς οργανισμού και σώματος που ισοδυναμει με ψυχική ισορροπία και ηρεμία.ice cream

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: