christostriathlon

ΠΕΡΙ ΤΡΙΑΘΛΟΥ,ΚΟΛΥΜΒΗΣΗΣ, ΠΟΔΗΛΑΣΙΑΣ, ΤΡΕΞΙΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΟΤΙ ΑΛΛΟΥ ΑΠΟ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΑΠΟΨΗΣ ΜΟΥ ΚΙΝΕΙ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ

Ξυπόλυτο τρέξιμο σαν μέρος της προπόνησης

Το 2005, με την εισαγωγή στην αγορά του minimal παπουτσιού (ορολογία για παπούτσια που μιμούνται το ξυπόλυτο τρέξιμο) FiveFingers της Vibram, ξεκίνησε μια μεγάλη τάση των δρομέων προς το ξυπόλυτο τρέξιμο. Η βιομηχανία των παπουτσιών του ξυπόλυτου τρεξίματος σήμερα, είναι της τάξης των 2 δισεκατομυρίων δολλαρίων περίπου ετήσιων πωλήσεων.

Αυτή η τάση, όπως και οι περισσότερες, απόκτησε φανατικούς υποστηρικτές, όπως και φανατικούς εχθρούς, είδικά μετά από τους τραυματισμούς που προέκυψαν λόγω απότομης στροφής προς το ξυπόλυτο τρέξιμο.

Αν όμως χρησιμοποιηθεί σωστά, το ξυπόλυτο τρέξιμο είναι ένα ακόμα «εργαλείο» που μπορεί να βοηθήσει κάθε δρομέα ή τριαθλητή, αφού όλοι μπορούν να ωφεληθούν από αυτό.

Αδιαμφισβήτητα είναι τα εξής γεγονότα:

1) Όπως και κάθε άλλος μύωνας του ανθρώπινου σώματος, έτσι και οι μικροί μυες στις πατούσες των ποδιών μπορεί να ατροφήσουν αν δεν χρησιμοποιούνται επαρκώς.

2) Φορώντας συνεχώς παπούτσια, τα πόδια αρχίζουν να μην πραγματοποιούν μια από τις λειτουργίες για τις οποίες είναι κατασκευασμένα, δηλαδή την απορρόφηση των κραδασμών. Αυτό έχει σαν συνέπεια να αδυνατίζουν οι μύες, τένοντες και σύνδεσμοι τους. Αλλιώς είναι τα πόδια να βασίζονται στη δική τους ικανότητα να απορροφούν τους κραδασμούς και αλλιώς είναι να «τεμπελιάζουν», αφήνοντας τα παπούτσια να κάνουν τη δουλειά.

3) Ακριβώς για τον ίδιο λόγο, αφού δηλαδή τα παπούτσια «κάνουν πλέον την δουλειά» της απορρόφησης των κραδασμών, είναι πολύ πιθανόν ο δρομέας ή τριαθλητής να χρησιμοποιεί λάθος τεχνική στο τρέξιμο του.

4) Λάθος τεχνική στο τρέξιμο, εκτος από αντιοικονομική, μπορεί να οδηγήσει σταδιακά σε τραυματισμούς σε γονατα, μέση κλπ.

5) Μιλώντας όχι μόνο για δρομείς αλλά για το γενικό πληθυσμό, φορώντας συνεχώς παπούτσια αναγκάζεται το πόδι να αρχίσει να παίρνει το σχήμα στο οποίο είναι εγκλωβισμένο τόσες ώρες.barefoot-running-research-2 (1)

Οι πιο πάνω φωτογραφίες μιλούν από μόνες τους.

Τι πρέπει να κάνουμε δηλαδή; Να σηκωθούμε από τον καναπέ και να πάρουμε τις γειτονιές τρέχοντας ξυπόλυτοι;

Ακριβώς αυτό το λάθος έκαναν πολλοί στην Αμερική, όταν πρωτοκυκλοφόρησε το βιβλίο του Christopher McDougall, “Born to Run”, το οποίο μιλά για τους γνωστούς πλέον Ταραχουρούμα, μια φυλή που τρέχει ασταμάτητα φορώντα σανδάλια, ή και ξυπόλυτοι.

Αποτέλεσμα ήταν να υπάρξουν πολλοί σοβαροί τραυματισμοί των κάτω άκρων. Αυτό γιατί, δεν γίνεται κάποιος, είτε γυμνασμένος είτε αγύμναστος να αρχίσει από την μια μέρα στην άλλη να απαιτεί από τα πόδια του ( τα οποία «τεμπέλιαζαν» τόσο καιρό) να αρχίσουν να δουλεύουν τόσο εντατικά και να κάνουν μια δουλειά την οποία από καιρό είχαν σταματήσει.

Αυτό που είναι ενδιαφέρον είναι ότι, αποδείκτηκε μέσα από τις έρευνες που ακολούθησαν αυτή τη τάση ότι, ακόμα και το περπάτημα χωρίς παπούτσια δυναμώνει αρκετά τους μικρούς αυτούς μύες της πατούσας, καθώς και τους τένοντες και τους σύνδεσμους της.

Το σημαντικό για κάθε αθλητή (και όχι μόνο), είναι να κερδίσει τα όποια πλεονεκτήματα έχει να προσφέρει το ξυπόλυτο τρέξιμο, χωρίς όμως να ρισκάρει όποιοδήποτε τραυματισμό.  Αυτό πρέπει να γίνει πολύ-πολύ προσεκτικά και σταδιακά εισάγοντας 1-2 φορές την βδομάδα, όταν τελειώσει την προπόνηση του,  ακόμα 2-3 γύρους χαλαρό τρέξιμο (ή ακόμα και περπάτημα στην αρχή) για αποθεραπεία χωρίς παπούτσια.

Προσοχή να βρείτε την κατάλληλη επιφάνεια για αυτό, Ιδανικές είναι το γρασίδι και η άμμος στη θάλασσα. Αν δεν έχετε πρόσβαση σε τέτοιες επιφάνεις καλύτερα μην ρισκάρετε καθόλου το ξυπόλυτο τρέξιμο σε χώμα ή άσφαλτο.

Στην πορεία, αφού δυναμώσουν αρκετά τα πόδια, μπορεί μια από τις χαλαρές προπονήσεις της βδομάδας στο χόρτο, (π.χ. 30 λεπτά χαλαρό τρέξιμο) να γίνεται από την αρχή χωρίς παπούτσια.

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: