christostriathlon

ΠΕΡΙ ΤΡΙΑΘΛΟΥ,ΚΟΛΥΜΒΗΣΗΣ, ΠΟΔΗΛΑΣΙΑΣ, ΤΡΕΞΙΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΟΤΙ ΑΛΛΟΥ ΑΠΟ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΑΠΟΨΗΣ ΜΟΥ ΚΙΝΕΙ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ

Παγωτό: η αγαπημένη μας καλοκαιρινή λιχουδιά

Από το Φοίβο Κοντεμενιώτη

Για να είμαι ειλικρινής, δεν υπολόγιζα πως ένα άρθρο για τα φραντζολάκια θα δημιουργούσε μια απροσδόκητη σειρά γεγονότων: αρχικά μετέτρεψε την τακτική επίσκεψη του coach στον φούρνο σε διαδικασία που άρχισε να του προκαλεί ενοχές και δεύτερο, όπως αποκάλυψε, έχει αλλάξει την επιλογή του σε πολύσπορα φραντζολάκια για το καλό όλης της οικογένειας.

Αφορμή για το καινούργιο αυτό άρθρο ήταν η παράκληση του Χρίστου να μην ενοχοποιήσω την αγαπημένη του λιχουδιά, το παγωτό, γιατί όπως μου ανέφερε χαρακτηριστικά «…δεν θα το αντέξω.»

Ξεκινώντας λοιπόν, θα πω πως θα κρατήσω την υπόσχεση μου.  Είναι κοινό μυστικό πως το παγωτό είναι το γλυκό που συνδέεται άμεσα με το καλοκαίρι. Όπως όλες οι τροφές, έτσι και το παγωτό είναι πηγή θρεπτικών ουσιών γιατί παρέχει πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, λίπη, ασβέστιο, ουσίες δηλαδή που είναι απαραίτητες για τη λειτουργία του οργανισμού.  Αυθεντικό παγωτό είναι αυτό όπου τουλάχιστον περιέχει 10% του βάρους του σε λίπος γάλακτος (milkfat).  Υπάρχουν πιο πλούσια παγωτά όπου το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 20%.  Το πρόβλημα λοιπόν, έγκειται στο γεγονός πως εκτός από τη ζάχαρη που περιέχει, 48% με  60 % των θερμίδων που παρέχει προέρχονται από το λίπος αυτό.  Το ελαιόλαδο για παράδειγμα θεωρείται το σημαντικότερο στοιχείο της Μεσογειακής διατροφής, με τους Κρητικούς σύμφωνα με τους ερευνητές να μην παρουσιάζουν καρδιακά προβλήματα.  Στο τέλος της ημέρας εκείνο που έχει σημασία είναι ο αριθμός των θερμίδων που καταναλώνουμε.  Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για όλους αλλά κυρίως για τα άτομα με προβλήματα υγείας όπως καρδιοπάθειες, υπέρταση, διαβήτη, κλπ.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν κάποια στοιχεία που αφορούν το αγαπημένο μας καλοκαιρινό επιδόρπιο:

1.      Η γεύση βανίλιας είναι η πιο δημοφιλής.

2.      Το σιρόπι σοκολάτας είναι το αγαπημένο συνοδευτικό.

3.      Οι Αμερικανοί έρχονται πρώτοι σε κατανάλωση παγωτού με τον Ιούλιο να θεωρείται ο μήνας Παγωτού όπως τον καθιέρωσε ο Αμερικανός πρόεδρος RonaldReaganto 1984.

4.      Το παγωτό είναι ανάλαφρο λόγω της διαδικασίας παρασκευής του, όπου ουσιαστικά αποτελείται από αφρό ο οποίος έχει σταθεροποιηθεί λόγω της ψύξης.

5.      Το λιγότερο δημοφιλές παγωτό είναι αυτό με γεύση καφέ.

6.      Το παγωτό είναι τροφή με ψηλή θερμιδική αξία.

7.      72 γραμμάρια παγωτού περιέχουν: 145 θερμίδες, θερμίδες από λίπος 71, λίπος 7.9 γραμμάρια (12%), 32 mg χοληστερόλη (11%)

Ο HaroldMcGee στο βιβλίο του OnFoodandCooking (το οποίο θεωρείται το καλύτερο στο είδος του για τη χημεία πίσω από το μαγείρεμα) αναφέρει πως στα «φθηνά» παγωτά χρησιμοποιούνται περισσότερα συντηρητικά, σταθεροποιητές (stabilizers) και γαλακτοματοποιητές (emulsifiers).  Αυτά συνεχίζει, αλλοιώνουν τη γεύση του παγωτού και δεν έχουν την εξαίσια γεύση ενός αυθεντικού παγωτού όπου το περιεχόμενο λίπους είναι ψηλό (20%).

Το παγωτό αποτελεί τον απόλυτο πειρασμό.  Η υγιεινή διατροφή πρέπει να παρέχει θρεπτικές ουσίες από όλες τις κατηγορίες τροφών.  Να τρώμε ή να μην τρώμε παγωτό;  Η απάντηση είναι πως πρέπει να καταναλώνεται με μέτρο. Άτομα που δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας το αγνό παγωτό αποτελεί μια καλή επιλογή, φτάνει να μην γίνεται κατάχρηση.  Άτομα με πρόβλημα βάρους, ψηλή πίεση και καρδιακά νοσήματα, το παγωτό είναι απαγορευτικό. Υγιή άτομα είναι σε θέση να απολαμβάνουν κάθε τόσο το αγαπημένο τους παγωτό.  Οι διαιτολόγοι αναφέρουν πως είναι καλύτερα να προτιμούμε παγωτά με βάση τα φρούτα ή τα λεγόμενα σορμπέ  (sorbet) που δεν περιέχουν γαλακτοκομικά προϊόντα και η θερμιδική τους αξία είναι χαμηλότερη.

 Έτσι λοιπόν Χρίστο, όταν τον ερχόμενο μήνα καθίσεις στον καναπέ για να παρακολουθήσεις το Tour de France με δύο λίτρα παγωτού στα γόνατα, μην μου το αναφέρεις γιατί δεν θα το αντέξω.

Πηγές:

http://www.nicra.org/funfacts.html

http://caloriecount.about.com/calories-ice-creams-vanilla-i19095

Harold, McGee. On Food and Cooking. New York: Macmillan Publishing Company, 1984.

Margen, Sheldon. The Wellness Encyclopedia of Food and Nutrition. New York: Random House, 1992.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: