christostriathlon

ΠΕΡΙ ΤΡΙΑΘΛΟΥ,ΚΟΛΥΜΒΗΣΗΣ, ΠΟΔΗΛΑΣΙΑΣ, ΤΡΕΞΙΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΟΤΙ ΑΛΛΟΥ ΑΠΟ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΑΠΟΨΗΣ ΜΟΥ ΚΙΝΕΙ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ

Ποδηλασία: Αλλαγή εσωτερικου ελαστικού

Καιρό τώρα ήθελα να γράψω ένα μικρό άρθρο για το πως αλλάζουμε εσωτερικό ελαστικό, αλλά βρήκα αυτό το ωραίο και κατατοπιστικό άρθρο του Δημήτρη Μουμτζίδη το οποίο με κάλυψε (υπερκάλυψε) πλήρως. Δημοσιεύτηκε στο cyclist.gr

Αργά ή γρήγορα θα περάσετε πάνω από γυαλιά ή θα χτυπήσετε με δύναμη σε κάποια λακούβα με αποτέλεσμα να σας σκάσει το λάστιχο. Όταν αυτό συμβεί, μην πανικοβληθείτε! Όσο έχετε μαζί σας ορισμένα βασικά εργαλεία (φωτό), η αλλαγή του λάστιχου δεν είναι και τόσο δύσκολη υπόθεση, καμιά φορά είναι και διασκεδαστική! Κοιτάξτε πως μπορεί να γίνει:

Θα χρειαστείτε (από αριστερά στα δεξιά):

  • Μια τρόμπα (θα την έχετε πάνω στο ποδήλατο ή μέσα στο σακίδιό σας)
  • Μια σαμπρέλα ρεζέρβα (θα αντικαταστήσει τη σκασμένη)
  • Δύο υπομόχλια (για την αφαίρεση του λάστιχου από το στεφάνι)
1. Ανοίξτε το φρένο

Από τη στιγμή που θα αισθανθείτε το λάστιχό σας να χάνει αέρα και να ξεφουσκώνει θα πρέπει να σταματήσετε. Αν ποδηλατείτε με παρέα ενημερώστε τους έτσι ώστε να μην αναρωτιούνται για σας αφού πρώτα έχουν εξαφανιστεί μερικά χιλιόμετρα μπροστά! Αν είναι το πίσω λάστιχο, γυρίστε την αλυσίδα σας έτσι ώστε να βρίσκεται στο μικρότερο πίσω γρανάζι.

Το πρώτo βήμα είναι να ανοίξετε το φρένο σας (φωτό) έτσι ώστε να διευκολυνθεί η αφαίρεση του τροχού.

(α) Ανοίξτε τα V-Brakes βγάζοντας το μεταλλικό εσωτερικό οδηγό του καλωδίου από τη βάση του.
(β) Ανοίξτε τα φρένα που ανοίγουν στα πλάγια με την περιστροφή του μικρού λεβιέ πρός τα επάνω.

Tips

  • Σιγουρευτείτε ότι δουλεύετε στην άκρη του δρόμου ή μονοπατιού μακριά από τον κίνδυνο αυτοκινήτων ή άλλων ποδηλατών να πέσουν πάνω σας!
  • Ενώ είναι πιθανό να μπορείτε να αφαιρέσετε τον τροχό χωρίς να ανοίξετε τα φρένα σας δεν θα είναι και πολύ εύκολο να τον επανατοποθετήσετε όταν τελειώσετε με την αλλαγή και το φούσκωμα του λάστιχου, ιδίως με το ποδήλατο βουνού. Γι’αυτό το λόγο προτείνουμε να ανοίξετε τα φρένα σας πρώτα.
  • Αν έχετε δισκόφρενα, δεν χρειάζεται να κάνετε απολύτως τίποτα. Ο τροχός θα βγεί κατευθείαν χωρίς καμιά δυσκολία!
2. Αφαιρέστε τον τροχό

Ανοίξτε το quick release (λεβιές άξονα του κέντρου) της ρόδας με το σκασμένο λάστιχο και ανασηκώστε ελαφρά το ποδήλατο ώστε να αφαιρέσετε τον τροχό. Για να διευκολύνετε την αφαίρεση του πίσω τροχού θα βοηθήσει αν τραβήξετε ελαφρά προς τα πίσω το οπίσθιο ντεραγιέρ έτσι ώστε τα ροδάκια του ντεραγιέρ να μη βρίσκουν πάνω στα γρανάζια κατά την αφαίρεση του τροχού και τον μπλοκάρουν (κυρίως φωτό).

Στην περίπτωση του μπροστινού τροχού, είναι πολύ πιθανόν να χρειαστεί να κρατήσετε τη μια άκρη του quick release ενώ ξεβιδώνετε (με φορά ανάποδη των δεικτών του ρολογιού) την άλλη έτσι ώστε να δημιουργηθεί το απαραίτητο κενό για να περάσει και να βγεί ο τροχός από την ασφάλεια (σιδερένια προεξοχή) στο κάτω άκρο του πηρουνιού (ένθετη φωτό).

Tips

  • Ποτέ μην προσπαθήσετε να αφαιρέσετε τον τροχό δια της βίας. Εάν για κάποιο λόγο ο τροχός έχει κολλήσει, προσπαθήστε να βρείτε το λόγο που κόλλησε και μετά συνεχίστε με την αφαίρεσή του.
  • Κατά την αφαίρεση του πίσω τροχού, γύρτε το ποδήλατο στα πλάγια (αριστερή πλευρά) έτσι ώστε να να αποφύγετε κάποια ζημιά που μπορεί να προκαλέσει η επαφή του οπίσθιου ντεραγιέρ με την άσφαλτο ή το χώμα. Επίσης έτσι γλυτώνετε το σύρσιμο της αλυσίδας και των μπροστινών δίσκων στο χώμα και τη σκόνη.

3. Αφαιρέστε το λάστιχο και τη σαμπρέλα

Αφαιρέστε το καπάκι και τη ροδέλα (παξιμάδι) ασφαλείας της βαλβίδας, αν αυτά υπάρχουν (ένθετη φωτό).

Για βαλβίδες τύπου Presta (ένθετη φωτό), ξεβιδώστε την άκρη της βαλβίδας και αφήστε τον αέρα να βγεί. Για βαλβίδες τύπου Schraders, με τη βοήθεια του υπομόχλιου, πιέστε στο εσωτερικό της βαλβίδας έτσι ώστε να αφαιρεθεί αέρας από το λάστιχο.

Ξεκινώντας από την αντίθετη πλευρά της βαλβίδας τοποθετήστε το ένα υπομόχλιο έτσι ώστε να μπορέσει να μπει κάτω από την άκρη του λάστιχου. Πιέστε πρός τα κάτω αρχικά και μετά πρός τα πάνω και έξω, έτσι ώστε να μπορέσει να βγεί το λάστιχο από το στεφάνι. Αν μπορείτε, γαντζώστε το υπομόχλιο σε μια ακτίνα (πολλά υπομόχλια είναι κατασκευασμένα με αυτή τη δυνατότητα), ή κρατήστε το σταθερό. Τοποθετήστε το άλλο υπομόχλιο περίπου στα 15-20 εκατοστά μακριά και κάντε το ίδιο (κυρίως φωτό). Επαναλάβετε την ίδια διαδικασία με τα δύο ή τρία υπομόχλια μέχρι να μπορέσετε να αφαιρέσετε το λάστιχο ολοκληρωτικά. Στη συνέχεια, πιάστε τη σαμπρέλα και τραβήξτε τη προς τα έξω.

Tips

  • Αν έχετε πρόβλημα να αφαιρέσετε το λάστιχο, σιγουρευτείτε ότι είναι εντελώς ξεφούσκωτο. Έστω και ελάχιστος αέρας μέσα σε αυτό μπορεί να το δυσκολέψει να βγεί από το στεφάνι.
  • Ορισμένοι ποδηλάτες προτιμούν να αφαιρούν μόνο τη μια πλευρά του λάστιχου από το στεφάνι γιατί τους βοηθάει να το επανατοποθετήσουν με μεγαλύτερη ευκολία. Το μειονέκτημα αυτής της επιλογής είναι ότι κάνει πιο δύσκολο τον έλεγχο του λάστιχου όσον αφορά το μέγεθος της ζημιάς του και το λόγο για τον οποίο τρύπησε η σαμπρέλα.

4. Επιθεωρήστε το λάστιχο

Είναι πολύ σημαντικό να βρείτε το λόγο που τρύπησε το λάστιχο. Κάποιο γυαλί ή άλλο αιχμηρό αντικείμενο, οτιδήποτε και αν είναι αυτό θα πρέπει να εντοπιστεί και να αφαιρεθεί. Αν το αντικείμενο αυτό παραμείνει μέσα στο λάστιχο, θα τρυπήσει και την καινούρια σαμπρέλα. Για να το εντοπίσετε, βγάλτε το ποδηλατικό σας γάντι ή χρησιμοποιήστε κάποιο πανάκι και σκουπίστε το εσωτερικό του λάστιχου και προς τις δύο κατευθύνσεις (φωτό). Εάν κάποιο αιχμηρό αντικείμενο είναι ακόμα στο λάστιχο θα το αφαιρέσει το γάντι σας ή το πανί. Εάν πάλι δεν βρείτε τίποτα, τότε σημαίνει ότι το αντικείμενο που προκάλεσε την τρύπα, έφυγε κατά την διαδικασία αφαίρεσης του λάστιχου και της παλιάς σαμπρέλας.

Tips

  • Σιγουρευτείτε να κοιτάξετε και μέσα στο στεφάνι. Η προστατευτική ταινία που υπάρχει στο εσωτερικό του στεφανιού και προστατεύει τη σαμπρέλα από τις αιχμηρές ακτίνες (ή τα καψούλια τους) καμιά φορά μπορεί να μετακινηθεί και να προκαλέσει ζημιά στη σαμπρέλα (κόψιμο).
  • Όσο το μέγεθος του κοψίματος στο λάστιχο είναι λιγότερο από 70-80 χιλιοστά, το λάστιχο αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί και πάλι.
  • Εάν το λάστιχο έχει βαθύ κόψιμο, τότε θα πρέπει με κάποιο τρόπο να μπαλωθεί πρόχειρα. Εφημερίδα, κάποιο χαρτί ή χαρτονόμισμα διπλωμένο πάνω στο κόψιμο θα μπορέσει να το κρατήσει μέχρι να φτάσετε στο σπίτι σας. Το λάστιχο με τέτοια ζημιά θα πρέπει να αλλαχτεί το συντομότερο δυνατό.

5. Επανατοποθέτηση σαμπρέλας και λάστιχου

Τέσσερα εύκολα βήματα

1. Φουσκώστε τη σαμπρέλα ελαφρώς, ίσα να πάρει το στοργγυλό της σχήμα. Τοποθετήστε την μέσα στο λάστιχο και κρατήστε τον τροχό κάθετο στο έδαφος με τη βαλβίδα πρός τα πάνω (ένθετη φωτό).

2. Τοποθετήστε τη βαλβίδα στην τρύπα της (περίπου μέχρι τη μέση) και παράλληλα σπρώξτε τις άκρες του λάστιχου (από τη μια μόνο πλευρά), στο ύψος της βαλβίδας, μέσα στο στεφάνι. Με τα δύο σας χέρια κινούμενα προς τα κάτω και μακριά από τη βαλβίδα συνεχίστε να σπρώχνετε το λάστιχο μέσα στο στεφάνι. Εάν δεν μπορείτε να τοποθετήσετε όλο το λάστιχο μέσα στο στεφάνι και το βρίσκετε πολυ σφιχτό για να μπεί, σιγουρευτείτε ότι η βαλβίδα είναι στη θέση της και δεν έχει βγεί κατά λάθος και παγιδευτεί ανάμεσα στο λάστιχο και το στεφάνι.

3. Με τη μια μεριά του λάστιχου μέσα στο στεφάνι, σπρώξτε τη σαμπρέλα να μπεί πλήρως μέσα στο λάστιχο και πάνω από το στεφάνι. Ξεκινήστε και πάλι με την άλλη άκρη του λάστιχου στο ύψος της βαλβίδας ώστε να το τοποθετήσετε μέσα στο στεφάνι.

4. Με λίγα εκατοστά για να ολοκληρωθεί η πλήρη τοποθέτηση του λάστιχου, το λάστιχο θα γίνει πολύ σφιχτό (σα να είναι μικρότερο σε σχέση με το στεφάνι) και θα σας δυσκολέψει αρκετά για να μπεί στο στεφάνι. Σιγουρευτείτε ότι δεν υπάρχει καθόλου αέρας στη σαμπρέλα. Πάρτε τη θέση του βαθύ καθίσματος και ακουμπήστε τον τροχό στα γόνατά σας έτσι ώστε να υπάρχει κάποια αντίσταση. Με το δυνατότερό σας χέρι πιάστε τη μια άκρη του λάστιχου και κρατήστε τη σφιχτά. Με το άλλο σας χέρι και με την παλάμη σας σπρώξτε δυνατά έτσι ώστε ή άλλη άκρη του λάστιχου να γλιστρήσει και να μπει μέσα στο στεφάνι (κυρίως φωτό). Μην προσπαθήσετε να βάλετε το υπόλοιπο λάστιχο στο στεφάνι με την πρώτη προσπάθεια. Είναι πολύ σφιχτό και θα πρέπει να προχωρήσετε πόντο πόντο μέχρι την πλήρη επανατοποθέτησή του.

Tips

  • Σιγουρευτείτε ότι η βαλβίδα της ρεζέρβας σας είναι ο σωστός τύπος και κατάλληλος για τον τύπο του τροχού σας.
  • Σαμπρέλες που είναι στενότερες από το λάστιχο είναι πιο εύκολες να τοποθετηθούν και ταιριάζουν καλύτερα με τα λάστιχα (για παράδειγμα: μια σαμπρέλα 700 x 20εκ. σε ένα 25εκ. λάστιχο, και μια 1.5 ίντσες σαμπρέλα σε ένα 1.9-ίντσες λάστιχο).

6. Φουσκώστε και ελέγξτε το λάστιχο

Τοποθετήστε την τρόμπα σας στη βαλβίδα και φουσκώστε το λάστιχο. Για να αποφύγετε οποιαδήποτε ζημιά της βαλβίδας, «αγκαλιάστε» τη βαλβίδα τυλίγωντας το δάχτυλό σας γύρω από μια ακτίνα (κυρίως φωτό) έτσι ώστε να σπρώχνετε κόντρα στο δάχτυλό σας όταν φουσκώνετε και όχι κόντρα στη βαλβίδα. Φουσκώστε το λάστιχο μέχρι το σημείο όπου ακόμα πιέζετε. Χωρίς να το φουσκώσετε εντελώς, ελέγξτε το και σιγουρευτείτε ότι «κάθεται» καλά πάνω στο στεφάνι και ότι οι δύο του πλευρές βρίσκονται μέσα στο στεφάνι χωρίς πρόβλημα.

Εάν η σαμπρέλα έχει παγιδευτεί ανάμεσα στην κάτω άκρη του λάστιχου και στο στεφάνι και συνεχίσετε να φουσκώνετε, ο επιπλέον αέρας μπορεί να «πετάξει» τη σαμπρέλα και το λάστιχο έξω από το στεφάνι! Στο κάτω μέρος του λάστιχου υπάρχει μια γραμμή, το «χείλος» του λάστιχου (ένθετη φωτό) που θα πρέπει να είναι παράλληλη με το στεφάνι καθ΄ όλο το μήκος του και από τις δύο πλευρές του λάστιχου.

Εάν δεν είναι, ή βλέπετε ένα μέρος της σαμπρέλας να «πετάγετε» έξω κάτω από το λάστιχο, ξεφουσκώστε το λάστιχο λίγο και προσπαθείστε να βάλετε τη σαμπρέλα μέσα στο λάστιχο. Ξαναφουσκώστε και ξαναελέγξτε. Όταν το λάστιχο φαίνεται να «κάθεται» σωστά πάνω στο στεφάνι, δώστε στο λάστιχό σας την απαιτούμενη πίεση αέρα.

Επανατοποθετήστε τη ροδέλα ασφαλείας της βαλβίδας (αν η σαμπρέλα σας διαθέτει μία) και βιδώστε τη με το χέρι σας. Μην τη σφίξετε πάρα πολύ όμως γιατί μπορεί να κάνει ζημιά στη βαλβίδα και να σας εμποδίσει να την ξεβιδώσετε όταν και αν χρειαστεί να αλλάξετε λάστιχο ξανά. Επανατοποθετήστε τον τροχό στο ποδήλατο, κλείστε το quick release, κλείστε τα φρένα σας και είστε έτοιμοι να ξεκινήσετε και πάλι!

Tips

  • Όλες οι τρόμπες ποδηλάτου δεν έχουν την ίδια δύναμη να φουσκώσουν τα λάστιχα στην ανώτερη τιμή πίεσής τους. Δεν υπάρχει όμως κανένα πρόβλημα. Αυτό που χρειάζεστε βασικά είναι αρκετός αέρας έτσι ώστε να κάνει το λάστιχο λίγο σκληρό για να συνεχίσετε τη βόλτα σας ή την προπόνησή σας. Εάν δεν μπορέσετε να το φουσκώσετε αρκετά ώστε να συνεχίσετε με άνεση, επιστρέψτε στο σπίτι σιγά σιγά ή επισκεφτείτε το πιο κοντινό κατάστημα ποδηλάτων στην περιοχή που θα σας βοηθήσει να το φτιάξετε έτσι όπως πρέπει
  • Την πρώτη φορά που θα επιχειρήσετε να αλλάξετε ένα τρυπημένο λάστιχο θα σας πάρει από μισή έως και μια ώρα. Με την εξάσκηση ο χρόνος αυτός θα μειωθεί κατά πολύ. Έπμειροι ποδηλάτες εύκολα αλλάζουν λάστιχο μέσα σε δέκα λεπτά.
  • Εάν προπονήστε συχνά και δεν έχετε έρθει αντιμέτωποι με την κατάσταση ενός τρυπημένου λάστιχου κατά την προπόνηση, μπορείτε να εξασκηθείτε στο σπίτι για να ανεβάσετε και την αυτοπεποίθησή σας.
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: