christostriathlon

ΠΕΡΙ ΤΡΙΑΘΛΟΥ,ΚΟΛΥΜΒΗΣΗΣ, ΠΟΔΗΛΑΣΙΑΣ, ΤΡΕΞΙΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΟΤΙ ΑΛΛΟΥ ΑΠΟ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΑΠΟΨΗΣ ΜΟΥ ΚΙΝΕΙ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ

Αναερόβιο Κατώφλι

Το Αναερόβιο Κατώφλι (AΚ) είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται συχνά και που μερικές φορές προκαλεί μια μικρή σύγχυση. Τι είναι το AΚ και πώς μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε για να τρέξετε, να κολυμπήσετε ή να ποδηλατήσετε πιο γρήγορα;

Για τους αρχάριους, το AΚ είναι ένας εξαιρετικά αξιόπιστος και ισχυρός παράγοντας πρόβλεψης της απόδοσης στην αερόβια άσκηση. Οι μύες μπορούν να «κάψουν» γλυκόζη με δύο τρόπους, αερόβια («με οξυγόνο») και αναερόβια («χωρίς οξυγόνο»). Και τα δύο συστήματα δημιουργούν μια προσωρινή αποθήκη ενέργειας, η οποία με τη σειρά της παράγει μηχανικό έργο. Ωστόσο, υπάρχουν κάποιες σημαντικές διαφορές.

Κατ’αρχήν στα αγωνίσματα ταχύτητας (σπριντ), τα οποία απαιτούν μεγάλη ισχύ σε σύντομο χρονικό διάστημα, χρησιμοποιείτε το αναερόβιο σύστημα. Η ενέργεια είναι σύντομα διαθέσιμη, αλλά τα αποθέματα της εξαντλούνται με ταχείς ρυθμούς,αφού υπάρχει συσσώρευση του γαλακτικού οξέως, με αποτέλεσμα η άσκηση να τερματίζεται σύντομα. Μετά από μια σύντομη ανάπαυση, ο οργανισμός επαναφορτίζεται και είναι έτοιμος για το επόμενο σπριντ.

Απόσταση  η οποία απαιτεί μια σταθερή ισχύ για μεγάλο χρονικό διάστημα, χρησιμοποιεί το αερόβιο σύστημα. Αυτός ο μηχανισμός παραγωγής ενέργειας δεν μπορεί να δημιουργήσει την ταχύτητα της αναερόβιας, αλλά έχει πολύ μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και διάρκεια. Ανάλογα με την απόσταση και την προσπάθεια, το σώμα μπορεί να χρησιμοποιήσει διαφορετικές αναλογίες των δύο αυτών συστημάτων.

Έστω ότι κάποιος τρέχει σε ένα άνετο ρυθμό που χρησιμοποιούνται και τα δύο συστήματα, αλλά η αναερόβια/ αερόβια αναλογία είναι αρκετά χαμηλή (περισσότερη χρησιμοποίηση του αερόβιου μηχανισμού από ότι του αναερόβιου).Σε αυτή τη περίπτωση το παραγόμενο γαλακτικό οξύ μπορεί να απομακρυνθεί εύκολα, με αποτέλεσμα η άσκηση να μπορεί να συνεχίζεται με σχετική ευκολία. Καθώς ο ρυθμός αυξάνεται, τελικά φτάνει σε ένα σημείο όπου η παραγωγή γαλακτικού οξέος, από το αναερόβιο σύστημα, είναι μεγαλύτερη από την απομάκρυνση του. Το ΑΚ, επίσης γνωστό ως το γαλακτικό κατώφλι, είναι το σημείο όπου το γαλακτικό οξύ αρχίζει να συσσωρεύεται στην κυκλοφορία του αίματος, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να συνεχιστεί η άσκηση σε εκείνο το ρυθμό.

Το AΚ ποικίλλει από άτομο σε άτομο καθώς και από άθλημα σε άθλημα. Απροπόνητα άτομα έχουν χαμηλά επίπεδα (περίπου 55% του VO2 max), ενώ αθλητές αντοχής αρκετά υψηλότερο(περίπου 80 – 90% του VO2 max).

Ενώ η Μέγιστη Πρόσληψη Οξυγόνου (VO2 max ) ουσιαστικά είναι θέμα ταλέντου, το ΑΚ είναι θέμα προπόνησης και μπορεί να βελτιωθεί αρκετά. Εφαρμόζοντας τα σωστά προγράμματα προπόνησης  είναι το κλειδί για τη βελτίωση του ΑΚ.

Γνωρίζοντας ένας αθλητής αντοχής με ακρίβεια ποιό είναι το Αναερόβιο Κατώφλι του μπορεί να προγραμματίσει και τον ρυθμό που θα τρέξει σε κάποιο αγώνα.

Για παράδειγμα, εμένα το Α.Κ. μου είναι στους 167 παλμούς το λεπτό. Με αυτούς τους παλμούς, δηλαδή ακριβώς πάνω στο Α.Κ., μπορώ να τρέξω μέχρι 1:30 ώρα, δηλαδή όσο παίρνει περίπου ένας ημιμαραθώνιος. Αν τρέξω αγώνα 5 χιλιομέτρων μπορώ να τρέχω με 172 παλμούς το λεπτό (δηλαδή πάνω από το Α.Κ. για περίπου 15-20 λεπτά).

Από αυτό το μικρό παράδειγμα φαίνεται επίσης το πόσο χρήσιμο είναι για κάποιον αθλητή, εκτός από το να γνωρίζει το Α.Κ. του, να μάθει να χρησιμοποιεί σωστά και τον παλμογράφο του.

Advertisements

1 σχόλιο

    Trackbacks

    1. Διαλειμματική ή συνεχόμενη προπόνηση για βελτίωση της αντοχής; « christostriathlon

    Σχολιάστε

    Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

    Λογότυπο WordPress.com

    Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

    Φωτογραφία Twitter

    Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

    Φωτογραφία Facebook

    Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

    Φωτογραφία Google+

    Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

    Σύνδεση με %s

    Αρέσει σε %d bloggers: