christostriathlon

ΠΕΡΙ ΤΡΙΑΘΛΟΥ,ΚΟΛΥΜΒΗΣΗΣ, ΠΟΔΗΛΑΣΙΑΣ, ΤΡΕΞΙΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΟΤΙ ΑΛΛΟΥ ΑΠΟ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΑΠΟΨΗΣ ΜΟΥ ΚΙΝΕΙ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ

Ποδηλασία: Κανόνες ποδηλασίας σε γκρουπ

Μια ευχάριστη έκπληξη μας περίμενε με την έναρξη της καινούργιας προπονητικής χρονιάς. Αρκετά νέα παιδιά μαζεύτηκαν στις προπονήσεις μας, τόσο στην ποδηλασία όσο και στο τρέξιμο.

Αυτό είναι κάτι που σίγουρα μας γεμίζει χαρά. Υπαρχει όμως ένα θέμα ασφάλειας όσο αφορά την ποδηλασία, και σαν προπονητής και οργανωτής νοιώθω υπεύθυνος να προλάβω τυχών δυσάρεστες καταστάσεις.

Αφορμή για να γράψω το άρθρο πήρα από την Κυριακάτικη μας ποδηλασία. Παρόλο που είχαμε και κάποιες απουσίες, μαζευτήκαμε συνολικά πάνω από 20 ποδηλάτες.

Όσοι γνωρίζουν από ποδηλασία και ποδηλατικό γκρουπ, ξέρουν ότι για να λειτουργήσει σωστά και με ασφάλεια ένα γκρουπ, χρειάζονται:

α) Να ακολουθούνται κάποιοι βασικοί κανόνες, και

β) Τα άτομα που αποτελούν το γκρουπ να ποδηλατούν κάποιους μήνες μαζί. Με αυτό το τρόπο μαθαίνουν καλά το στυλ και τις αδυναμίες ο ένας του άλλου, και έτσι δημιουργείται η εμπιστοσύνη μεταξύ των μελών της ομάδας. Για παράδειγμα δεν μπορείς να έχεις εμπιστοσύνη και να είσαι ακριβώς πίσω από κάποιον ο οποίος σταματά ή στρίβει απότομα. Χαρακτηριστικό είναι ότι ακόμα και ένα καινούργιο άτομο να μπεί σε ένα γκρουπ ποδηλασίας το γκρουπ γίνεται ασταθές και νευρικό.

Στην Κυριακάτικη μας ποδηλασία των 90 περίπου χιλιομέτρων είμασταν ένα ασταθές, νευρικό, ανοργάνωτο γκρουπ. Είχαμε τριάδες, κάποτε τετράδες, προσπεράσματα τόσο από αριστερά όσο και από δεξιά,έλλειψη συγκέντρωσης στην οδήγηση και γενικά ότι λάθος μπορούσε να γίνει το είδαμε.

Δικό μου λάθος, σόρρυ.

Στόχος μου είναι να μην τα κάνουμε ξανά.

Ας δούμε λοιπόν κάποιους κανόνες τους οποίους ακολουθούσαμε μέχρι τώρα, και τους οποίους θα πρέπει να αρχίσουν όλα τα παιδιά να ακολουθούν,

1. Διάταξη του γκρουπ – οδήγηση σε ζευγάρια.

Μπαίνουμε σε ζευγάρια και οδηγά κάθε ζευγάρι πίσω από το άλλο. Ο μπροστινός τροχός των αθλητών ενός ζευγαριού πρέπει να είναι ελαφρώς δεξιά ή αριστερά από τους πισινούς τροχούς των προπορευόμενων ζευγαριών, όπως φαίνεται στην φωτογραφία.group-ride-figure1 Προσοχή να μην μπαίνετε λίγο πιο μπροστά και ο μπροστινός σας τροχός να είναι δίπλα από τον πισινό τροχό του μπροστινού αθλητή (overlapping). Αυτό είναι μια από τις πιο συχνές αιτίες ατυχημάτων σε γκρουπ, αφού σε περίπτωση απότομης αλλαγής κατεύθυνσης του μπροστινού ποδηλάτη θα παρασύρει και τον τροχό σας, μαζί με εσάς και πιθανόν και κάποια άλλα άτομα από το γκρουπ (ντόμινο),

Στην σωστή και ασφαλή οδήγηση σε ζευγάρια θα επιμένουμε πολύ, αφού είναι από τις βασικές ικανότητες που πρέπει να έχει κάποιος για να μπορεί να είναι μέλος σε ένα ποδηλατικό γκρουπ. Σε κάθε ζευγάρι πρέπει οι δύο αθλητές να μένουν ακριβώς δίπλα ο ένας από τον άλλο, αλλιώς διαταράσσεται η ισορροπία όλης της ομάδας.

Δεν σημαίνει ότι το ζευγάρι το οποίο ξεκίνησε μαζί στην αρχή της προπόνησης θα παραμείνει μέχρι το τέλος, αφού εκτός των άλλων δεν έχουν όλοι σε ένα γκρουπ τις ίδιες αντοχές.

Όσο σιγά και αν πηγαίνει η ομάδα, και όσο και αν το θέμα της συζήτησης είναι ενδιαφέρον, τα κεφάλια μένουν πάντα μπροστά, και η συγκέντρωση στην οδηγήση πρέπει να είναι ο πρώτιστος στόχος. Κάθε ποδηλάτης πρέπει να παρακολουθά όχι μόνο τον μπροστινό του ποδηλάτη αλλά και τον αμέσως επόμενο, για τυχών αλλαγές πορείας ή εμπόδια στο δρόμο. Δεν είναι τυχαίο εξάλλου ότι, στη γλώσσα της επαγγελματικής ποδηλασίας, η ικανότητα να αποφεύγεις δυσάρεστες καταστάσεις οδηγώντας με 50 χιλιόμετρα την ώρα κολλημένος στον τροχό του μπροστινού σου ονομάζεται cat instinct.

Κάποιο αστείο που είπε ο ποδηλάτης από πίσω, κάποια διαφωνία κλπ. δεν θα πρέπει να είναι λόγος να γυρίσει κάποιος το κεφάλι του πίσω, ξεχνώντας ότι ο τροχός του είναι μόλις κάποια εκατοστά απόσταση από τον τροχό του μπροστινού του ποδηλάτη. Στροφή του κεφαλιού μπορεί ασυναίσθητα να φέρει και στροφή τιμονιού, με απρόβλεπτες εξελίξεις. Ακόμα το φέρω βαρέως ότι είχαμε δύο τέτοιες περιπτώσεις ατυχήματος στην ομάδα μας, (στην μια μάλιστα ο φταίκτης ήμουν εγώ) χωρίς ευτυχώς κάποιες σοβαρές παρενέργειες, τα οποία συμβήκαν στις πιο χαλαρές ποδηλασίες, και, ως συνήθως, εκεί που δεν το περίμενε κανείς.

2. Αλλαγή των ζευγαριών

group-ride-figure3Ανά τακτά χρονικά διαστήματα, το προπορευόμενο ζευγάρι, αφού πρώτα βεβαιωθεί ότι ο δρόμος είναι καθαρός από αυτοκίνητα, κάνει σινιάλο στους πίσω και “ανοίγει”, πάει δηλαδή ο ένας αριστερά και ο άλλος δεξιά, όπως φαίνεται και στη φωτογραφία. Αυτό πρέπει να γίνει ελεγχόμενα και χωρίς απότομες κινήσεις. Απλά, αφού επαναλαμβάνω βεβαιωθούν οι προπορευόμενοι ποδηλάτες ότι δεν υπάρχουν αυτοκίνητα, και ότι ο τροχός του ποδηλάτου που ακολουθεί δεν είναι κολλημένος δίπλα από τον δικό τους, ανοίγουν και ελαττώνουν σταδιακά ταχύτητα, έτσι ώστε το υπόλοιπο γκρουπ να περάσει ανάμεσα τους.

Εδώ μπαίνει ένα θέμα, το οποίο προκαλεί σύγχυση αλλά πολλές φορές και εκνευρισμό στο υπόλοιπο γκρουπ. Αν κάποιοι δεν είναι σε θέση να οδηγήσουν, είτε επειδή είναι πολύ κουρασμένοι είτε επειδή δεν μπορούν να κρατήσουν σωστά και σταθερά τον ρυθμό, φροντίζουν να μην ανεβαίνουν σιγά-σιγά στην θέση του οδηγού. Συνήθως καθορίζονται από την αρχή ποιοί δεν θα οδηγήσουν καθόλου, πολλές φορές όμως φαίνεται και κατά τη διάρκεια της προπόνησης.

Αυτό που θα πρέπει να γίνει, είναι τα άτομα που δεν θα οδηγήσουν, όταν αρχίσουν οι αλλαγές των ζευγαριών και αρχίσουν να έρχονται πίσω, να τους αφήνουν χώρο μπροστά τους και να μένουν οι ίδιοι πίσω. Με αυτό το τρόπο, ουσιαστικά δημιουργούνται δύο γκρουπ μέσα σε ένα: το γκρουπ των ζευγαριών που θα οδηγούν, και το γκρουπ των ζευγαριών που δεν οδηγούν και θα είναι μόνιμα από πίσω.

3. Κενά μεταξύ των ζευγαριών

Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να δημιουργούνται κενά μεταξύ των ζευγαριών. Μόλις αρχίσει να δημιουργείται κάποιο κενό, περίπου 10-15 μέτρων, πρέπει να καλύπτεται. Σε αυτή τη περίπτωση δεν γίνεται το πιο πάνω σενάριο, δηλαδή να “ανοίγει” το υπεύθυνο για το κενό ζευγάρι και να περνά το γκρουπ ανάμεσα τους. Αυτό γίνεται μόνο από τους πρώτους στο πρώτο γκρουπ. Σε αυτή τη περίπτωση οι πίσω ποδηλάτες, ένας-ένας αρχίζουν να προσπερνούν, πάντα ελεγχόμενα και πάντα από τα δεξιά (αυτό για εμάς στην Κύπρο που οδηγούμε σωστά, οι ελλαδίτες φίλοι το κάνουν αντίθετα, όπως και το οδήγημα τους). Δεν χρειάζεται να προσπεράσουν όλοι οι ποδηλάτες, περνούν απλά όσοι χρειάζονται για να γεμίσει το κενό που δημιουργήθηκε. Αυτή έιναι και μια από τις περιπτώσεις όπου αναγκαστικά αλλάζουν τα ζευγάρια μεταξύ τους.

Σε γρήγορες προπονήσεις drafting, όπου πλέον δεν μπαίνουμε ζευγάρια αλλά ένας-ένας, μια κακή εκτίμηση των δυνάμεων κάποιου ο οποίος επιμένει να μπαίνει με τους πιο δυνατούς, μπορεί να καταστρέψει την προπόνηση των συναθλητών του, αφού κατά πάσα πιθανότητα αυτός θα είναι η αιτία που θα δημιουργηθεί κενό και θα παγιδεύσει γρηγορότερους ποδηλάτες πίσω του με αποτέλεσμα να χάσουν και αυτοί μαζί του το πρώτο και γρηγορότερο γκρουπ.

4. Η κίνηση του γκρουπ

Μπορεί να υπάρχει μπροστά μια λακούβα, ένα σκυλι, φώτα τροχαίας, μια μεγάλη πέτρα κλπ. Το μπροστινό ζευγάρι είναι τα μάτια και τα αυτιά του γκρουπ. Είναι σημαντικό είτε με υποδείξεις των χεριών είτε φωνάζοντας για το εμπόδιο να προειδοποιήσουν τους πίσω ποδηλάτες, αλλά ακόμα πιο σημαντικό η κίνηση αποφυγής του να μην γίνει απότομα αλλά σταδιακά. Αυτό είναι και το κλειδί για το πως πρέπει να κινείται ένα γκρουπ. Απότομα σταματήματα και στριψίματα είναι κλασσικές αιτίες εκνευρισμού ή ατυχήματος.

5. Φαγητά που απαιτούν να ανοικτεί συσκευασία όπως σάντουϊτς, μπάρες κλπ καταναλώνονται από τους αθλητές όταν βρεθούν στο πίσω μέρος του γκρουπ.

6. Αν δεν υπάρχει κάποιος ειδικός στόχος στην προπόνηση, όπως ανάβαση κάποιων ανηφόρων στο ρυθμό του καθενός ή γρήγορο drafting, δεν έχει νόημα κάποιος να φεύγει μπροστά από το γκρουπ. Εκλαμβάνεται σαν αχρείαστη επίδειξη δυνάμεων.

7. Φέρνετε μαζί σας τα απαραίτητα για τυχών επισκευή τρύπιων ελαστικών, αλλά και κινητό τηλέφωνο.

8. Υπάρχουν ποδηλασίες οι οποίες οργανώνονται από ερασιτεχνικούς συλλόγους, στις οποίες πολύ σωστά στόχος είναι να διασκεδάσουν τα μέλη τους και να επιστρέψουν όλοι με ασφάλεια σπίτι τους. Σε αυτή τη περίπτωση επιβάλλεται να περιμένουν όλους τους ποδηλάτες και να πηγαίνουν όλοι μαζί. Είναι αυτό που λέμε ” η ομάδα είναι τόσο δυνατή όσο ο πιο αδύνατος ποδηλάτης της”.

Στην περίπτωση της δικής μας ομάδας, ίσως να ακουστεί λάθος, αλλά κάτι τέτοιο δεν ισχύει.

Από τη στιγμή που ασχολούμαστε σοβαρά με το άθλημα μας το τρίαθλο, μας ενδιαφέρει η βελτίωση μας στη ποδηλασία. Δεν θα υπάρξει κάτι τέτοιο αν θα πρέπει να περιμένουμε κάθε φορά τον αδύνατο μας ποδηλάτη ή ποδηλάτες, όποιοι και αν είναι αυτοί. Το καλό με το ότι πλέον έχουμε πολλά παιδιά στην ομάδα, είναι ότι όσοι χάνουν το πρώτο γκρουπ σχηματίζουν πίσω ένα ή και δύο μικρότερα γκρουπ.

Αυτά. Από την επόμενη Κυριακή στα 110 χιλιόμετρα θα αρχίσουμε να τα εφαρμόζουμε για το καλό και την ασφάλεια όλων μας.

Υποβολή απάντησης

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

WordPress.com Logo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Log Out / Αλλαγή )

Twitter picture

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Log Out / Αλλαγή )

Facebook photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Log Out / Αλλαγή )

Google+ photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Log Out / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 66 other followers

%d bloggers like this: