christostriathlon

ΠΕΡΙ ΤΡΙΑΘΛΟΥ,ΚΟΛΥΜΒΗΣΗΣ, ΠΟΔΗΛΑΣΙΑΣ, ΤΡΕΞΙΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΟΤΙ ΑΛΛΟΥ ΑΠΟ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΑΠΟΨΗΣ ΜΟΥ ΚΙΝΕΙ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ

Προσαρμογές της αερόβιας άσκησης στην καρδιά και τα αγγεία

Προσαρμογές της αερόβιας άσκησηςΗ τακτική αεροβική άσκηση δημιουργεί και τις ανάλογες προσαρμογές στο σώμα των ασκούμενων.

Πέρα από τις εμφανής αλλαγές όπως χάσιμο βάρους, καλύτερη διάθεση, καλύτερος μυϊκός τόνος, υπάρχουν και πολλές άλλες που δεν είναι τόσο εμφανής αφού συμβαίνουν στην καρδία και στα αγγεία. Σε αυτά θα συγκεντρωθώ σήμερα αφήνοντας τις υπόλοιπες μυικές-περιφερειακές  προσαρμογές.

Θυμάμαι στα 20 κάτι μου, όταν ήμουν και στην καλύτερη μου φόρμα σαν αθλητής στίβου, άρχισε να ισχύει στη Κύπρο ο νόμος περί δελτίου υγείας, όπου ήμασταν υποχρεωμένοι για να λαμβάνουμε μέρος σε αγώνες να έχουμε κάνει κάποιες συγκεκριμένες ιατρικές εξετάσεις.

Με παράπεμψε λοιπόν ο σύλλογος μου, το Γ.Σ.Π. σε κάποιο γιατρό για τα παιρετέρω. Ο άνθρωπος με το που άρχισε τις καρδιολογικές εξετάσεις πήρε ένα πολύ ανησυχητικό ύφος κάνοντας με και εμένα να διερωτούμαι αν πάει κάτι λάθος.

Μου είπε να καθίσω και με το σοβαρό ιατρικό του ύφος μου ανακοίνωσε ότι έχω αρκετά μεγαλύτερη καρδιά από το φυσιολογικό, ενώ και οι παλμοί μου είναι κατά πολύ πιο αργοί από ένα κανονικό άτομο της ηλικίας μου.

Με το δίκαιο του είχε ανησυχήσει έτσι, γιατί υπάρχουν πολλές σοβαρές παθολογικές καταστάσεις που συνδέονται με την μεγαλοκαρδία και τη βραδυκαρδία.

Τελικά τα βρήκαμε, όταν του εξήγησα την προπόνηση που κάνω, αφού αυτές οι καταστάσεις είναι κάτι το φυσιολογικό για τους αθλητές αντοχής.

Θα προσπαθήσω πιο κάτω όσο πιο απλά μπορώ να εξηγήσω ποιές είναι αυτές οι προσαρμογές και γιατί συμβαίνουν στο σώμα μας.

Με την αερόβια άσκηση, όπως το τρέξιμο, το κολύμπι, το περπάτημα το ποδήλατο, την κωπηλασία κλπ. οι μύες χρειάζονται όσο το δυνατόν περισσότερο οξυγόνο. Το οξυγόνο ως γνωστό μεταφέρεται στους εργαζόμενους μύες και στα άλλα όργανα με το αίμα. Η ποσότητα του οξυγόνου που στέλνεται, μέσω του αίματος, για να χρησιμοποιηθεί από τους μύες εξαρτάται:

α) από τον όγκο του αίματος που η καρδιά μπορεί να στείλει στο υπόλοιπο σώμα, καθώς και:

β) από το πόσο οξυγόνο τα κύτταρα των μυών μπορούν να πάρουν και να χρησιμοποιήσουν από το αίμα.
Ως εκ τούτου, όσο γίνεται καλύτερη η φυσική κατάσταση κάποιου ασκούμενου, τόσο ο όγκος του αίματος του θα αυξηθεί, η καρδιά του θα εργάζεται πιο άποδοτικά, θα δημιουργηθούν περισσότερα τριχοειδή αγγεία στους μύες και θα αυξηθεί τόσο η διάμετρος όσο και η ελαστικότητα των αρτηριών.

1)  Αύξηση του όγκου του αίματος.

Η πρώτη προσαρμογή που θα κάνει το σώμα είναι να αυξήσει την ποσότητα του αίματος που έχει (όγκος αίματος). Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα να μπορεί να μεταφέρεται και να προσφέρεται περισσότερο οξυγόνο και θρεπτικά συστατικά στους μύες (μέσω του «οχήματος μεταφοράς» του οξυγόνου, την αιμοσφαιρίνη), καθώς και να απομακρύνονται ευκολότερα οι καματογόνες ουσίες.

2) Πιο αποδοτική λειτουργία της καρδίας

Όπως και κάθε άλλος μύωνας του ανθρώπινου σώματος, έτσι και η καρδία, αν γυμναστεί για ένα χρονικό διάστημα θα γίνει πιο δυνατή και αποδοτική στην λειτουργία της, στην περίπτωση της να λειτουργεί πιο αποδοτικά σαν αντλία.

Η καρδία διαστέλλεται και συστέλλεται.

Όσο ο όγκος αίματος αυξάνεται (η πρώτη προσαρμογή), τόσο περισσότερο αίμα προφανώς θα εισέρχεται στην καρδιά σε κάθε διαστολή (η περίοδος όταν η καρδιά είναι χαλαρή). Τα τοιχώματα της καρδίας αποκτούν μεγαλύτερη ελαστικότητα και μπορούν να τεντώνονται περισσότερο, κάτι που έχει σαν αποτέλεσμα μια πιο δυνατή συστολή (η περίοδος όταν η καρδιά συστέλλεται για να διώξει το αίμα).

Συγχρόνως με τις πιο δυνατές συστολές, και όσο ο ασκούμενος αποκτά καλύτερη φυσική κατάσταση, ο αριθμός των κτύπων της καρδιάς του αρχίζει να μειώνεται (αθλητική βραδυκαρδία). Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, αφού η φάση της διαστολής διαρκεί περισσότερο, να εισέρχεται ακόμα περισσότερο αίμα στην καρδία, και κατά συνέπεια η συστολή να γίνεται ακόμα πιο δυνατή.

Αυτές οι προσαρμογές έχουν σαν αποτέλεσμα η καρδιά του αθλητή αντοχής να μπορεί να στέλνει περισσότερο αίμα με κάθε παλμό, είτε κατά τη διάρκεια της άσκησης είτε σε κατάσταση ηρεμίας, από κάποιον αγύμναστο. Για αυτόν το λόγο, σε κατάσταση ηρεμίας, ενώ για έναν φυσιολογικό ενήλικα η καρδιά του μπορεί να χρειαστεί 70-80 παλμούς το λεπτό για να κυκλοφορήσει το αίμα στον οργανισμό του, για ένα αθλητή αντοχής 40-50 παλμοί είναι αρκετοί.

3) Δημιουργούνται περισσότερα τριχοειδή αγγεία.

Φεύγοντας το οξυγονομένο αίμα από την καρδία για να πάει στο υπόλοιπο σώμα περνά από όλο και μικρότερες αρτηρίες, μέχρι να καταλήξει στα τριχοειδή αγγεία. Εκεί είναι το σημείο όπου γίνεται η ανταλλαγή μεταξύ του αίματος και των ιστών. Μια σημαντική προσαρμογή της αερόβιας άσκησης είναι, εκτός του ότι ενεργοποιεί όλα τα διαθέσιμα τριχοειδή αγγεία, αν χρειάζεται μπορεί να δημιουργηθούν και καινούργια. Με αυτό τον τρόπο μπορεί να πηγαίνει ακόμα περισσότερο οξυγόνο στους μύες όταν το χρειάζονται.

4) Αυξάνεται η διάμετρος και η ελαστικότητα των αρτηριών.

Μια άλλη προσαρμογή της αερόβιας άσκησης, ιδιαίτερα σημαντική για την υγεία, είναι το ότι αυξάνεται η διάμετρος αλλά και η ελαστικότητα των αρτηριών. Αυτό συμβαίνει για να βοηθηθεί η καρδιά κατά τη φάση της συστολής να μπορεί να στέλνει το αίμα εκεί που χρειάζεται χωρίς να αντιμετωπίζει αντίσταση από τυχόν σκληρά και ανελαστικά τοιχώματα. Το πάχος του τοιχώματος των αρτηριών των αθλητών αντοχής επίσης είναι γίνεται λεπτότερο. Αυτό είναι ιδιαίτερα ευεργετικό για την όλη υγεία των αθλουμένων, αφού το αντίθετο, δηλαδή πάχυνση του τοιχώματος των αρτηριών και μειωμένη ελαστικότητα είναι τα πρώτα σημάδια της αρτηριοσκλήρωσης, και συνδέονται με έναν αυξημένο κίνδυνο της καρδιαγγειακής νόσου.

ΥΓ. Προσπάθησα όσος πιο απλά να περιγράψω κάποιες σημαντικές προσαρμογές που γίνονται στο σώμα μας με την αερόβια άσκηση. Δεν μπήκα σε λεπτομέρειες όπως καρδιακούς κόλπους και καρδιακές κοιλίες κλπ. γιατί δεν είχα σκοπό να γράψω κάποιο επιστημονικό άρθρο (ούτε και είναι η ειδικότητα μου άλλωστε).

Υποβολή απάντησης

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

WordPress.com Logo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Log Out / Αλλαγή )

Twitter picture

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Log Out / Αλλαγή )

Facebook photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Log Out / Αλλαγή )

Google+ photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Log Out / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 66 other followers

%d bloggers like this: