christostriathlon

ΠΕΡΙ ΤΡΙΑΘΛΟΥ,ΚΟΛΥΜΒΗΣΗΣ, ΠΟΔΗΛΑΣΙΑΣ, ΤΡΕΞΙΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΟΤΙ ΑΛΛΟΥ ΑΠΟ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΑΠΟΨΗΣ ΜΟΥ ΚΙΝΕΙ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ

Το αλάτι στη διατροφή μας

Από τον Φοίβο Κοντεμενιώτη

Δευτέρα, 21 Ιανουαρίου 2013

αλάτι1Πολύς ο λόγος γύρω από το αλάτι.  Βγαίνουμε έξω για φαγητό και παραπονιόμαστε ότι ήταν άγευστο.  Οι γιατροί συμβουλεύουν στη μείωση του.  Ας δούμε όμως τα πράγματα με τη σειρά τους. Πρώτα ας δούμε τι ρόλο διαδραματίζει το αλάτι στον ανθρώπινο οργανισμό:

  1. Διευκολύνει την πέψη των τροφών και συντελεί στην έκκριση των γαστρικών υγρών.
  2. Ανοίγει την όρεξη (σκεφτήκατε γιατί στα μπαρ σερβίρονται ξηροί καρποί και τσιπς;).
  3. Αποτρέπει τη δυσκοιλιότητα και βοηθάει τον μεταβολισμό των τροφών που περιέχουν πρωτεΐνες.
  4. Ρυθμίζει την ποσότητα των υγρών που περιέχουν τα κύτταρα στο εσωτερικό τους.
  5. Ρυθμίζει το pΗ στα υγρά του σώματος.
  6. Συμβάλλει στην κανονική λειτουργία του νευρικού συστήματος.
  7. Συντελεί στην αύξηση του αριθμού των ερυθρών αιμοσφαιρίων και τα βοηθά να προσλαμβάνουν ευκολότερα το οξυγόνο. Έτσι, το αίμα αποκτά λαμπρότερο χρώμα.

Ο σύγχρονος μάγειρας (chef) έχει κατά πολύ αλλάξει από εκείνον που εσείς ίσως θυμάστε, να πετά κατσαρόλες και τηγάνια και να ουρλιάζει στη ζεστή κουζίνα.  Παρόλο που αυτό το στοιχείο δεν έχει εξαλείψει, ο chef σήμερα δεν είναι αρκετό μόνο να ξέρει να μαγειρεύει.  Πρέπει να είναι ενήμερος για τις σύγχρονες επισιτιστικές τάσεις, να χειρίζεται προσοντούχο προσωπικό, να είναι ικανός να διαχειρίζεται τον χρόνο του, να γνωρίζει την τεχνολογία και το κυριότερο να είναι σε θέση να ετοιμάζει υγιεινά και θρεπτικά φαγητά.

Η διατροφή μας έχει αλλάξει, λόγω της μεγάλης ποικιλίας επεξεργασμένων τροφών και φαγητών εύκολης χρήσης, τα οποία είναι φορτωμένα με συντηρητικά και αλάτι.  Έχει προσπαθήσει κανένας από εσάς να κοιτάξει τι αναγράφεται σε μία ετικέτα συσκευασίας;  Ούτε το λεξικό του Μπαμπινιώτη δεν θα σας βοηθήσει να κατανοήσετε την πληθώρα των Ε που υπάρχουν.  Ίσως με πτυχίο χημικού μηχανικού έχετε περισσότερες πιθανότητες.

Το αλάτι τυγχάνει να είναι η πρώτη ύλη που ο μάγειρας χρησιμοποιεί για να δώσει γεύση στα φαγητά του.  Λόγω των προβλημάτων που η υπερβολική κατανάλωση άλατος δημιουργεί, οι chefs έχουν επινοήσει τρόπους να το αντικαταστάσουν ούτως ώστε να ικανοποιήσουν τους απαιτητικούς πελάτες τους.  Στο περιοδικό Mise en Place  (εκδίδεται από το Culinary Institute of America, το οποίο θεωρείται πρωτοπόρο στην εκπαίδευση των σύγχρονων μαγείρων), σε πρόσφατη έκδοση του, παρουσιάζεται ένα ενδιαφέρον άρθρο που αφορά στους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να μειώσουμε το αλάτι στη διατροφή μας.

  1. Τρώμε λιγότερο.  Όσο περισσότερες θερμίδες καταναλώνουμε, τόσο ενδέχεται να είναι περισσότερη η ποσότητα αλατιού που παίρνουμε.
  2. Δεν καταναλώνουμε επεξεργασμένα τρόφιμα (άσπρο ψωμί τύπου slice, pizza, κονσερβοποιημένα τρόφιμα κλπ).
  3. Διαβάζουμε προσεκτικά τις ετικέτες των προϊόντων.  Να θυμάστε πως 1 ½ κουταλάκι του τσαγιού (2500 mg) αλάτι είναι αρκετό για μια μέρα.
  4. Αγοράζουμε  εποχιακά προϊόντα.  Η γεύση της ντομάτας που προμηθευόμαστε τον Αύγουστο είναι νοστιμότερη από την ντομάτα που αγοράζουμε τον Ιανουάριο.
  5. Μαρινάρουμε τα κρέατα μας σε χυμούς, βότανα ή κρασί και καρυκεύματα.  Αυτή η διαδικασία «ξεγελά» τον ουρανίσκο μας και δεν αναζητεί τη γνώριμη γεύση του αλατιού.
  6. Χρησιμοποιούμε ελαιόλαδο στο μαγείρεμα και ενσωματώνουμε ξηρούς καρπούς στο φαγητό μας.  Για παράδειγμα μπορούμε να ψήσουμε ένα φιλέτο από λαβράκι στο φούρνο με κρούστα αμυγδάλου.  Με αυτόν τον τρόπο δεν θα χρειαστεί να προσθέσουμε αλάτι.
  7. Η μέθοδος μαγειρέματος (ψήσιμο στον φούρνο και σχάρα) δημιουργούν έντονες γεύσεις με αποτέλεσμα να μην αναζητούμε το αλάτι.
  8. Ξεπλένουμε τα φαγητά που είναι φορτωμένα με αλάτι (όπως τα δικά μας αναρή και χαλούμι) και καταναλώνουμε ψωμιά ολικής αλέσεως.

Τελειώνοντας, την επόμενη φορά που θα βγείτε για φαγητό κοιτάξετε γύρω σας όταν ο σερβιτόρος τοποθετήσει τα πιάτα στο τραπέζι και θα με θυμηθείτε:  αρκετά άτομα, θα πάρουν την αλατιέρα και θα προσθέσουν αλάτι στο φαγητό τους πριν καν το βάλουν στο στόμα.  Είναι και αυτό μια καθαρά Κυπριακή συνήθεια, που είναι βαθιά ριζωμένη στον γενετικό μας κώδικα.

Πηγές

Culinary Institute of America (2006). The Professional Chef (8th εκδ.). New Jersey: Wiley & Sons, Inc.

Department of Nutrition, Harvard School of Public Health & the Culinary Institute of America (2012, September). Tasting success by cutting salt. Mise en place , σσ. 12-14.

Παπαγεωργίου, Α. (2001). Διαιτητική. Λευκωσία: Υπηρεσία Ανάπτυξης Προγραμμάτων. Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.

Επιπρόσθετες πηγές

http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BB%CE%AC%CF%84%CE%B9

http://www.dummies.com/how-to/content/lowering-your-salt-intake.html

1 σχόλιο

  1. Φοιβος

    Εξαιρετικό το cartoon

    Like this

Υποβολή απάντησης

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

WordPress.com Logo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Log Out / Αλλαγή )

Twitter picture

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Log Out / Αλλαγή )

Facebook photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Log Out / Αλλαγή )

Google+ photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Log Out / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 62 other followers

%d bloggers like this: